Chuligan zatrzyma pociąg radiem za 100 zł. PKP chce to zmienić za... 4 lata

Chuligan zatrzyma pociąg radiem za 100 zł. PKP chce to zmienić za... 4 lata18.04.2019 12:50
System Radio-STOP nie jest bezpieczny (Getty / NurPhoto)

Wyobraźcie sobie, że samochód zatrzymał się na przejeździe kolejowym albo doszło do uszkodzenia torów. To zagrożenie dla pociągów w okolicy i ich pasażerów. Jak zatrzymać pędzący skład? PKP PLK ma od tego specjalny system. Problem w tym, że w prosty sposób można z niego skorzystać, nie będąc osobą uprawnioną. Zarządca infrastruktury jednak problemu nie widzi.

Pociąg zatrzymują się automatycznie po odebraniu sygnału alarmowego. Pokładowy radiotelefon jest połączony z systemem samoczynnego hamowania pociągu (SHP), więc pojazd po prostu hamuje. Pytania można zadawać później.

System jest skuteczny, ale prosty. W zasadzie nie można z całą pewnością przewidzieć, ile pociągów zostanie zatrzymanych i w którym miejscu. Zasięg sygnału, wywołującego nagłe hamowanie, zależy od mocy lokalnego nadajnika, stanu anteny i wielu innych czynników.

Dlaczego radiotelefon może zatrzymać pociąg?

System Radio STOP niebawem skończy 50 lat. W tym czasie zmieniła się dostępność urządzeń radiowych. Radiotelefon, obsługujący częstotliwości używane przez system Radio STOP (pasmo 150 MHz, UKF), kosztuje mniej niż 100 zł. A dzięki internetowi mamy nieograniczony dostęp do informacji, łącznie z obowiązującymi kanałami i ich częstotliwościami.

Wystarczy, że "żartowniś" znajdzie znak, dostroi radio i nada sygnał - zestaw tonów w ustalonej kolejności. Można je bez przeszkód znaleźć na forach dla miłośników kolei lub na YouTubie. Miłośnicy kolei wiedzą to zresztą od dawna. Ale ta dostępność może stwarzać zagrożenie.

Nasłuch różnych częstotliwości radiowych nie jest nielegalny. Jednak jeśli krótkofalowiec (lub amator z radiem) usłyszy komunikat nadawany przez policję czy kolej, nie może go nagrać ani przekazywać dalej. W praktyce bywa różnie. Funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei na widok radiotelefonu w rękach cywila odruchowo będą próbowali skonfiskować sprzęt.

34 "żarty" na jedno właściwe użycie Radio STOP

W Warszawie taki fałszywy sygnał jest nadawany kilka razy w tygodniu. Pociągi się zatrzymują, a maszyniści nie mają pojęcia, czy to kolejny wybryk łobuza, atak złodziei czy faktyczne zagrożenie na trasie.

W latach 2012-2017 Radio STOP zapobiegł 58 kolizjom pojazdów szynowych. W tym czasie zanotowano 1873 nieuprawnione zatrzymania. A więc wychodzi jedno prawidłowe użycie na 34 fałszywe włączenia sygnału.

Sygnał który na kolei ratuje życie RADIO STOP

PKP PLK: Poprawimy, ale... za 4 lata

Pracownicy spółek kolejowych są szkoleni w zakresie bezpieczeństwa i prawidłowego używania Radio STOP. Od 1999 roku działa też system identyfikacji stałego identyfikatora radiotelefonów, nie jest to szczególnie skuteczne rozwiązanie. Pomoże udowodnić winę, gdyż zaawansowany radiotelefon będzie miał w pamięci ślad nadania sygnału, ale nie pomoże złapać chuligana.

"Zabawy" z radiotelefonem nie są jednak dużym problem. Przynajmniej tak twierdzi rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec. 34 "żarty" na jedno prawidłowe użycie sygnału uważa za "sporadyczne próby". - To zjawisko, z którym mają do czynienia także policja i straż pożarna, czyli służby funkcjonujące na otwartych częstotliwościach radiowych. PKP PLK każdą próbę zakłócenia sygnału przekazują do właściwych służb oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Sposób działania oparty o system analogowy spełnia wymagane oczekiwania bezpieczeństwa - mówi Siemieniec.I przypomina o planach wdrożenia standardu GSM-R, używanego w Europie: - Instalujemy nowoczesny system cyfrowej komunikacji - GSM-R. System Radio-STOP zaś będzie wykorzystywany w pewnym zakresie - np. przy pracach manewrowych na stacjach i bocznicach - równolegle z systemem cyfrowym.

Specyfikacja GSM-R ("R" to skrót od Railway) to część Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Jest pełnoletnia, ale cyfrowy system spełnia wymagania kolei. Zapewnia dobrą jakość połączeń i pozwala wysyłać komunikaty kierowane (także SMS-y), zamiast puszczać je w eter. Sieć będzie gotowa w 2023 roku, do 2025 będzie używana jako główna.[frame]Ty też jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia? Zauważyłeś coś nietypowego? Poinformuj nas na dziejesie.[/frame]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.