PlayStation 5 bez sprzętowego ray tracingu w karcie graficznej? Tak wynika z doniesień

PlayStation 5 bez sprzętowego ray tracingu w karcie graficznej? Tak wynika z doniesień27.12.2019 21:34
PS5 może nie mieć sprzętowego wsparcia dla ray tracingu i VRS od AMD (fot. flickr.com)

Jedną z większych, zaczerpniętych od PC nowości zbliżających się konsol ma być śledzenie promieni. Wielokrotnie słyszeliśmy, że rynek gier skorzysta na tym w dwójnasób: użytkownicy konsol otrzymają nowe efekty graficzne, a pecetowcy – jeszcze więcej efektownych tytułów.

Niemniej jednak, jak przestrzega znany w środowisku graczy nowinkarz, Komachi Ensaka, prawda może okazać się znacznie bardziej skomplikowana. I mniej rewolucyjna.

Tylko Xbox Series X zagwarantuje prawdziwy ray tracing, Sony ma mniej zaawansowane układy

Ensaka twierdzi, że układy o kodowych nazwach Oberon i Ariel, stosowane w inżynieryjnych egzemplarzach PS5, to wypisz, wymaluj Navi 10, aka Radeon RX 5700 XT, a więc konstrukcje pozbawione sprzętowej akceleracji ray tracingu. Jak tłumaczy, taką możliwość mają tylko Sparkman i Arden z Xboksa Series X.

Doniesienia te potwierdził na Twitterze prowadzący profil _rogame, inny dość znany w branży ujawniania zakulisowych informacji jegomość.

Według obydwu źródeł, karta graficzna PlayStation 5 nie obsłuży nie tylko śledzenia promieni, ale także selektywnego cieniowania (VRS), czyli techniki polegającej na optymalizacji poprzez zmniejszenie szczegółowości obrazu w mniej rzucających się w oczy fragmentach kadru. Dla odmiany, Xbox Series X poradzi sobie rzekomo i z tą technologią.

Brak obsługi ray tracingu poprzez układ graficzny nie oznacza braku ray tracingu w ogóle

Co ciekawe, niniejsza plotka dość istotnie gryzie się z tym, co w kwietniu 2019 roku powiedział na temat PS5 Mark Cerny z Sony. Inżynier wprost obiecał obsługę efektu śledzenia promieni, choć fakt faktem nie padły na ten temat żadne szczegóły techniczne.

Oczywiście możliwe, że prawdę mówi i jedna, i druga strona. Ray tracingu nie trzeba realizować mocą karty graficznej, co udowodnili chociażby twórcy World of Tanks, stawiając na algorytm prowadzony wyłącznie przez procesor centralny i jego wektorowe rozszerzenia. Mikroarchitektura Zen 2, użyta do stworzenia procesora PS5, oferuje już na tyle wysoką wydajność, aby temu zadaniu sprostać.

Pikanterii całej sytuacji nadaje to, że według informacji wccftech, PS5 pracuje wydajniej niż propozycja ze stajni Microsoftu, ale może być to przewaga ograniczona do konkretnych zastosowań. Przy zbliżonej liczbie tranzystorów w GPU Sony mogło przecież poświęcić większą niż Microsoft część krzemu na jednostki arytmetyczno-logiczne ogólnego przeznaczenia, zamiast budować dedykowany blok pod śledzenie promieni i późniejsze odszumianie obrazu.

Tak czy inaczej, wszystkiego ze szczegółami dowiemy się zapewne dopiero w drugiej połowie 2020 roku. Wtedy to obydwie konsole powinny trafić na rynek. Testy zweryfikują pogłoski.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.