PlayStation 5 miewa problemy z artefaktami obrazu. Pechowcy zwracają sprzęt

PlayStation 5 miewa problemy z artefaktami obrazu. Pechowcy zwracają sprzęt28.11.2020 15:27

Dokładnie tak, jak zbyt wysoko podkręcona karta graficzna – zauważają użytkownicy i są zmuszeni zwrócić konsolę do sklepu.

Artefakty, czyli przekłamania w generowanej grafice w formie nieoczekiwanych kształtów czy kolorów, pojawiają się wtedy, gdy do bufora ramki trafia zniekształcony sygnał. Zazwyczaj wskutek zbyt wysokiej temperatury lub przesadzonej częstotliwości zegara taktującego. Dlatego też jest to zjawisko znane przede wszystkim entuzjastom podkręcania, ale, jak się okazuje, nie tylko im.

Na problemy z artefaktami skarżą się także niektórzy posiadacze PlayStation 5, których konsole, jak sami zauważają, generują migoczący i zdecydowanie nieoczekiwany obraz.

Do sieci trafiło co najmniej klikanaście nagrań dokumentujących tego rodzaju przypadłość. Oprócz typowych artefaktów geometrycznych, widzimy na nich m.in. całkowite lub częściowe gaśnięcie obrazu, a także błędy w wyświetlaniu kolorów.

Słowem, chleb powszedni w przypadku intensywnego overclockingu, co jednak na prawidłowo funkcjonującej konsoli nie powinno mieć miejsca i jest równoznaczne z awarią.

Sony wprawdzie nie zabrało jeszcze głosu, ale wniosek wydaje się jasny: w sklepach trafiają się wadliwe egzemplarze PS5, których układ graficzny nie jest w stanie utrzymać stabilności. Pytanie, jaka jest przyczyna, skoro procedura produkcyjna chipów krzemowych obejmuje dokładne testowanie każdej sztuki przed wysyłką do montowni.

Teorii jest kilka. Jeden z prawdopodobnych scenariuszy zakłada, że błędny montaż doprowadza do przegrzewania, czy to GPU czy pamięci VRAM. Niemniej równie dobrze winna może być sama grafika, gdy nie radzi sobie z agresywnie ustawionym zegarem. Przypomnijmy: do 2,23 GHz.

Tak czy inaczej, każdorazowo oznacza to konieczność zwrotu sprzętu do sklepu. A tu z kolei rodzi się inny problem, bo egzemplarzy na sprawną wymianę nie ma. Rozwiązaniem doraźnym byłoby skręcenie taktowania z poziomu firmware'u, tyle że ucierpi wydajność, a nie znając odsetka wadliwych PS5, nie ma sensu choćby sugerować tak drastycznego kroku.

Według szacunków przedstawionych w raporcie giełdowym, Sony zamierza do końca I kwartału fiskalnego 2021 r. sprzedać 7,6 mln konsol PS5. W takim wypadku na pewno nie może milczeć w nieskończoność, jeżeli zaczyna dochodzić do niespodziewanych zwrotów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.