Płyta główna w laptopie – kiedy ją naprawić, a kiedy wymienić? #prasówka

Płyta główna w laptopie – kiedy ją naprawić, a kiedy wymienić? #prasówka30.11.2016 15:30

Choć tytułowe pytanie jest kluczowe dla każdego użytkownika laptopa z uszkodzoną płytą główną, to nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. W grę wchodzi wiele czynników, z technicznymi i ekonomicznymi na czele. Mimo, że zasada działania laptopa i komputera stacjonarnego jest taka sama, to te dwa rodzaje urządzeń różnią się między sobą głównymi założeniami konstrukcyjnymi. Z tego względu błaha dla użytkownika peceta usterka płyty głównej, w przypadku laptopa może stać się poważnym problemem. Sprawę komplikuje fakt, że użytkownik zepsutego notebooka ma do wyboru naprawę starej płyty głównej, zakup nowej lub montaż używanej.

Pierwszym i najważniejszym czynnikiem, który decyduje o wysłaniu laptopa do naprawy, jest cena wykonania takiej usługi. Panuje mylne przekonanie, że jeśli uszkodzeniu ulegnie płyta główna, to laptop nadaje się jedynie do wyrzucenia. Jak pokazuje praktyka, cena naprawy pojedynczej usterki płyty głównej zawiera się w przedziale od 80 do 600 zł – czyli maksymalnie około 1/3 ceny nowego, podstawowego laptopa.

Naprawa zepsutej płyty głównej

Wśród usterek, które najczęściej dotykają płyty główne w laptopach, trzeba wymienić awarie układów BGA, czyli procesorów, kart graficznych oraz mostków północnych i południowych. Jest to związane z faktem, że producenci rezygnują ze stosowania dedykowanych gniazd lub slotów na podzespoły. Coraz częściej stosują montaż za pomocą technologii BGA, który w przypadku wystąpienia usterki, wymaga zgłoszenia się do serwisu. Równie często zdarzają się także problemy z układem zasilania płyty głównej, przetwornicami oraz modułami ładowania baterii. Samodzielna naprawa nie jest możliwa, ponieważ wymagane są specjalistyczne narzędzia oraz odpowiednie doświadczenie i wiedza.

Zanim zdecydujemy się na ten krok, trzeba zweryfikować historię uszkodzonej płyty – a szczególnie sprawdzić, czy była wcześniej w serwisie i czy została fachowo naprawiona. Domorośli serwisanci potrafią jeszcze bardziej uszkodzić płytę z drobną usterką, uniemożliwiając serwisowi późniejszą pracę. Firma, która podejmie się naprawy, powinna wykorzystywać wyłącznie nowe podzespoły i oferować minimum 12 miesięcy gwarancji na wykonaną usługę.

Z naprawy należy zrezygnować, jeśli koszty naprawy są wyższe, niż cena nowej, bądź używanej, ale sprawnej płyty głównej. Ostrzegawcza lampka powinna zapalić się w sytuacji, gdy serwis oferuje tylko 3-6 miesięcy gwarancji w przypadku poważnej naprawy, obejmującej np. wymianę mostka północnego. Ostatnią przeszkodą jest posiadanie modelu laptopa, o którym wiadomo, że posiada wiele wad fabrycznych. Wtedy naprawa jednej usterki może spowodować lawinę innych problemów.

Serwis mówi – płyta do wymiany!

Płytę główną wymieniamy zazwyczaj w sytuacji, gdy nasz serwis nie poradzi sobie z naprawą, lub będzie ona bardzo droga. O ile w pierwszym przypadku możemy próbować naprawy w innym serwisie, to już w drugiej sytuacji nie ma innego wyjścia. Przy poważnych uszkodzeniach cena naprawy może przekroczyć nawet wartość nowej płyty głównej. Wymiana to też jedyne rozwiązanie w sytuacji, gdy na rynku brakuje potrzebnych części zamiennych.

Kiedy już zdecydujemy się na wymianę, stajemy przed wyborem – płyta nowa czy używana? Fabrycznie nowy element to przeważnie 12-miesięczna gwarancja, ale i wysoka cena. Z drugiej strony używana płyta główna nie zawsze będzie gorszym wyborem. Przede wszystkim jest tańsza od fabrycznie nowej. Jeśli była wymontowana z laptopa, w którym uszkodził się np. ekran, albo miała ona naprawiany nieistotny element – przykładowo gniazdo zasilania, to nie ma czego się obawiać. Ważne, aby historia płyty była szczegółowo udokumentowana. Warto też zwrócić uwagę, czy sprzedawca oferuje na nią minimum 3 miesiące gwarancji.

Wymiana płyty głównej jest odradzana w przypadkach, gdy w danym modelu występują poważne wady fabryczne – najczęściej związane z problematycznymi układami mostków północnych i dedykowanych kart graficznych. Dotyczy to niektórych modeli płyt na platformach Intel i AMD z zewnętrznymi układami grafiki. Zakup nawet fabrycznie nowej płyty będzie nieopłacalny, ponieważ istnieje ryzyko ponownego wystąpienia tej samej usterki. Naprawa będzie droga, ale jeśli zostanie przeprowadzona rzetelnie i z wykorzystaniem oryginalnych podzespołów – będzie najlepszym rozwiązaniem.

Wnioski

Co wybrać – naprawę, czy wymianę płyty głównej? Odpowiedź nie jest prosta i zależy od wielu czynników. Dla serwisanta ograniczeniami będą głównie możliwości techniczne, a dla klienta przede wszystkim względy ekonomiczne. Warto zapamiętać, że nawet pozornie droga naprawa płyty głównej może okazać się w rzeczywistości mniej kosztowna, niż jej wymiana. Ważne jest znalezienie serwisu o odpowiednich kompetencjach i zapleczu technicznym.

Więcej informacji: www.gorepair.pl

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.