Pod choinką był smartfon – i co dalej? Te ustawienia Androida warto zmienić

Pod choinką był smartfon – i co dalej? Te ustawienia Androida warto zmienić25.12.2016 11:08
Przemysław Kreft

Android to niekwestionowany lider popularności wśród mobilnych systemów operacyjnych. Wszystko za sprawą otwartości tej platformy, która umożliwiła jej szeroką dostępność na smartfonach i tabletach w każdym przedziale cenowym. Wielu użytkowników, zwłaszcza rozpoczynających swoją przygodę z Androidem, nie wie jednak, jak odpowiednio skonfigurować swoje urządzenie. Poniżej znajdziecie przegląd ustawień, które warto zmienić w swoim smartfonie czy tablecie, zaraz po tym, jak wyjęliście go z pudełka.

Uwaga: niektóre z opisywanych rozwiązań czy nazw poszczególnych opcji mogą różnić się nieznacznie w zależności od wersji systemu Android i producenta sprzętu.

Łączność internetowa/Bluetooth/NFC

Nie da się ukryć, że smartfony i tablety ujawniają swój potencjał dopiero po podłączeniu do internetu. Nie warto jednak zostawiać włączonego połączenia komórkowego/Wi-Fi, jeśli nie korzystamy z urządzenia. Podobnie jest z innymi rodzajami łączności, jak Bluetooth czy NFC. Wydłużymy w ten sposób czas działania urządzenia na baterii.

Do uruchamiania poszczególnych połączeń możemy oczywiście wykorzystywać menu Ustawienia, ale nie jest to wygodne. Zdecydowanie lepiej jest korzystać z odpowiednich skrótów w menu rozwijanym z górnej części ekranu.

W starszych wersjach Androida warto skorzystać z widżetu na pulpit, który umożliwi szybki dostęp do najważniejszych ustawień łączności.

Tryb offline – warto pamiętać, że smartfony oferują możliwość całkowitego odłączenia łączności za pomocą trybu offline, zwanego także samolotowym. Możemy z niego korzystać nie tylko podczas podróży, ale również w sytuacji, gdy korzystamy z naszego urządzenia i nie chcemy, by ktokolwiek nam przeszkadzał.

Wyświetlacz

Głównym pożeraczem baterii w naszym smartfonie czy tablecie jest wyświetlacz. Warto zatem poświęcić chwilę na odpowiednie dostosowanie ustawień.

Przechodzimy do ustawień naszego urządzenia i wybieramy sekcję Wyświetlacz i tapety. Przechodzimy do części Jasność. Jeżeli na naszym urządzeniu jest dostępna taka opcja, zaznaczamy pole Automatyczna jasność. Dzięki temu będzie ona dostosowywana w zależności od ilości światła w otoczeniu. Jeżeli musimy ręcznie zarządzać jasnością, warto zmniejszyć ją chociaż o jeden czy dwa stopnie. Nie powinno to drastycznie pogorszyć komfortu użytkowania, a zwiększymy przez to czas pracy na baterii.

Warto również dostosować ustawienia wygaszania ekranu. W większości przypadków wystarczające okażą się niskie wartości, np. 15 czy 30 sekund. Przy okazji, warto wspomnieć o dostępnej na niektórych urządzeniach funkcji Smart stay, dzięki której ekran smartfona/tabletu nie jest wygaszany, jeśli się na niego patrzymy. Warto ją włączyć, jeśli nasze androidowe urządzenie często wykorzystujemy do czytania.

Czy ciemna tapeta to dłuższa praca? Wiele nowoczesnych smartfonów i tabletów wyposażonych jest w ekrany AMOLED. Wyświetlacze te nie wymagają dodatkowego podświetlenia. Im ciemniejszy jest wyświetlany kolor, tym mniej energii zużyje dioda. Stosując ciemny motyw kolorystyczny i ciemną tapetę możemy poprawić czas pracy naszego urządzenia.

Lokalizacja

Wiele aplikacji działających pod kontrolą systemu Android wymaga dostępu do lokalizacji. Dzięki modułowi GPS możemy zmienić smartfon w nawigację, szybko wyświetlać prognozę pogody dla miejsca, w którym jesteśmy czy też dzielić się informacjami o naszych podróżach w mediach społecznościowych. Wiele z tych funkcji może działać w tle i skracać czas pracy na baterii. Jeżeli nie korzystamy w danym momencie z aplikacji wymagającej dostępu do lokalizacji, warto wyłączyć tę opcję.

Ponownie, najwygodniej jest skorzystać ze skrótów systemowych – wystarczy wyłączyć opcję o nazwie Lokalizacja.

Większa dokładność nawigacji – przechodząc do ustawień, a następnie wybierając sekcję Lokalizacja, możemy dostosować dokładność pomiarów lokalizacji. Wskazujemy pole Tryb i wybieramy jedną z dostępnych opcji. Warto pamiętać, że zwiększona dokładność wiąże się z szybszym rozładowaniem urządzenia.

Blokada ekranu

Na urządzeniach mobilnych przechowujemy wiele prywatnych informacji. Przy okazji konfiguracji, warto pomyśleć o zabezpieczeniu naszego smartfona czy tabletu. Pomijając kod PIN do karty SIM, warto stosować blokadę ekranu za pomocą rysowanego symbolu.

Przechodzimy do ustawień i wybieramy opcję Ekran blokady. Klikając na pole Blokada ekranu otrzymamy możliwość narysowania naszego symbolu zabezpieczającego. Nie powinien on być zbyt prosty, ani zbyt krótki.

Warto również upewnić się, że opcja Zablokuj klawiszem zasilania jest aktywna. Dodatkowo, automatyczne blokowanie ekranu powinno następować jak najszybciej – najlepiej ustawić ten parametr na kilka sekund lub tak, by działał bez opóźnienia.

Automatyczne aktualizacje

Podobnie jak w przypadku komputerów, użytkownicy urządzeń mobilnych powinni również dbać o aktualizacje oprogramowania i systemu. Z tym ostatnim w przypadku Androida jest sporo kontrowersji – wielu użytkowników musi pogodzić się z brakiem nowych wersji systemu od Google dla swojego smartfona/tabletu. Nie oznacza to jednak, że nie musimy na bieżąco monitorować ewentualnych aktualizacji.

Otwieramy ustawienia i przechodzimy do sekcji Informacje o urządzeniu. Upewniamy się, że zaznaczona jest opcja dotycząca automatycznego wyszukiwania/pobierania aktualizacji.

Ustawienia aktualizacji aplikacji ustawimy z poziomu sklepu Google Play. W tym celu uruchamiamy aplikację Sklep Play, otwieramy menu boczne przeciągając ekran od lewej krawędzi i wybieramy pole Ustawienia.

Klikamy na pole Aktualizuj aplikacje automatycznie i wybieramy jedną z dostępnych opcji. W większości przypadków najlepiej sprawdzi się umożliwienie automatycznego pobierania aktualizacji tylko przez Wi-Fi.

Z tak dostosowanego do swoich potrzeb smartfonu czy tabletu na pewno będzie korzystało się wygodniej, a także dzięki oszczędności energii – dłużej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.