Pokémon GO i Polacy: najgłośniejsza z gier wcale nie była najpopularniejszą, a perspektywy są takie sobie

Pokémon GO i Polacy: najgłośniejsza z gier wcale nie była najpopularniejszą, a perspektywy są takie sobie10.08.2016 15:19

Pojawiły się już pierwsze konkretne badania społecznegofenomenu, jakim okazał się Pokemon GO. Gra firmy Niantic pobiławszelkie możliwe rekordy popularności, zarówno na świecie, jak iw naszym kraju. Czy jednak możliwe będzie dalsze utrzymanie takiegozainteresowania graczy, jak w pierwszych tygodniach, gdy liczbainstalacji spoza oficjalnego sklepu szła w miliony? Eksperci odzachowań konsumenckich uważają, że o ile Pokemon GO nie wprowadziczegoś nowego, szybko zacznie się graczom nudzić. Z drugiej jednakstrony trzeba pamiętać, że za sukces odpowiadała właśnieprostota gry. Znacznie bardziej skomplikowany Ingresstego samego producenta na rynku jest już kilka lat, a pod względempopularności nigdy nawet nie zbliżył się do gry, w którejłapiemy je wszystkie.

Spójrzmy wpierw na liczby. Z badania Mobience firmy Spicy Mobilewynika, że 7 lipca 2016 roku na swoich smartfonach z Androidem nowągrę Niantica uruchomiło 0,19% użytkowników. W ciągu dobyprzeciętny gracz spędził wówczas na graniu 35 minut, uruchamiającgrę ponad 22 razy. U szczytu popularności, który przypadł naokoło 21 lipca, Pokemona GO na smartfonach uruchamiało już 5,02%użytkowników, którzy poświęcali na to średnio 45 minutdziennie, uruchamiając w tym czasie grę około 12 razy.

Łącznie w lipcu z Pokemona GO choć raz skorzystało 9,5%wszystkich smartfonów z Androidem, średnio została ona uruchomionaw tym czasie 189 razy i używana przez 7 godzin i 25 minut. Wprzeliczeniu na wielkości bezwzględne oznacza to, że łapać jewszystkie na Androidzie chciało ok. 1,2 mln Polaków. Gdyby doliczyćdo tego użytkowników iPhone’a, można sądzić, że łącznaliczba graczy wyniosła 1,5 mln.

Co ciekawe, Pokemon GO wcale nie był najpopularniejszą z giermobilnych. Większym zainteresowaniem cieszyła się hodowla„ziemniaczków” w grze Pou,którą w lipcu na swoich smartfonach z Androidem uruchomiło 9,89%użytkowników. Więcej zaś czasu graczom skradło ExplorationLite (aż 16 godzin i 35 minut), a najczęściej uruchamianą grąbył ColorSwitch (ponad 200 uruchomień miesięcznie).

Badanie Mobience ujawniło też profil typowego gracza w PokemonGO. Wbrew pozorom to wcale nie jest tylko „gimbaza”. Niemal 65%graczy to licealiści i studenci, niemal 22% graczy to ludzie w wieku25-34 lata, a 11% – 35-44 lata. Przeważają mężczyźni –51,46% do 48,54%. Największą grupę graczy stanowili mieszkańcywsi (choć może to kwestia wakacji?) – 27,1%, w dużych miastach22%, w miastach średnich niespełna 17%, a w tych mniejszych –15,2%.

Co będzie dalej z nową grą firmy Niantic? Specjaliści uważają,że coraz słabiej. Popularność może utrzyma się do końcawakacji, ale wraz z pogorszeniem aury, grać będzie coraz mniejludzi. Testem na przetrwanie takich gier jest zimna na północnejpółkuli – mówi prof. Dariusz Jemielniak, kierownik katedryZarządzania Międzynarodowego i grupy badawczej NeRDS w AkademiiLeona Koźmińskiego. Uważa on popularność Pokemona GO za sezonowąi uważa, że długofalowo dużym osiągnięciem będzie utrzymanie10% obecnie grających.

Z kolei Krzysztof Majkowski, szef zespołu consultingu w Gemiusie,wskazuje na słabości gry, która nie oferuje zbyt wiele pozazbieraniem Pokemonów i prostym systemem walki. Z czasem zniechęcenitymi ograniczeniami gracze, nie mający zbyt wielkich możliwościwspółpracy, zaczną tracić zainteresowanie grą. Trudno się zopinią pana Majkowskiego nie zgodzić – w końcu nie wiadomo,wokół czego budować tu społeczność, nie ma tu żadnej osiintrygi, żadnej narracji, która mogłaby wciągnąć graczy tak,jak to się dzieje w Ingressie.

Na pewno jednak – i co do tego zgodna jest większośćekspertów – Pokemon GO znacznie rozbudzi zainteresowanietechnikami wspomaganej rzeczywistości. Sama gra w niewielkim stopniuz nich korzysta, w sumie mamy poza geolokalizacją jedynie prostenałożenie na widok z kamery elementów gry. Może to jednakzainspirować całą branżę gier do śmiałego eksplorowania tejniszy, wykorzystując przy tym rosnące możliwości mobilnegosprzętu.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.