Polacy są gotowi na „Internet rzeczy”

Polacy są gotowi na „Internet rzeczy”14.09.2015 15:41

O tak zwanym Internecie rzeczy mówi się dużo, ale do tej pory nie mieliśmy informacji o tym, jak popularne jest to zjawisko w Polsce. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska zaprezentował pierwszy raport „Internet rzeczy w Polsce”, który podaje konkretne liczby. W badaniu, które posłużyło jako podstawa raportu, udział wzięła reprezentatywna grupa ponad tysiąca internautów z całego kraju w różnym wieku.Gdy IAB mówi o Internecie rzeczy, ma na myśli ekosystem, w którym różnego rodzaju urządzenia – np. rzeczy osobiste, AGD, urządzenia oświetleniowe czy grzewcze – komunikują się ze sobą korzystając ze standardów przesyłania danych. Pojęcie to zostało sformułowane już w 1999 roku, ale musieliśmy poczekać na rozwój techniki, by zobaczyć jego działanie w praktyce. Zjawisko to jest coraz powszechniejsze i wciąż na rynku pojawiają się nowe elementy, które można połączyć w ogromną sieć. Niektórzy przewidują, że Internet rzeczy będzie motorem napędowym światowej gospodarki.

W raporcie znajdziemy informację o tym, że już dziś 77% ankietowanych korzysta z domowej sieci bezprzewodowej. Z tego 86% podłącza do niej więcej niż jedno urządzenie, co nie powinno dziwić w czasach, gdy w wielu domach znajdują się laptopy, smartfony, tablety, telewizory z możliwością połączenia z Internetem czy konsole. Mamy więc niezłą podstawę by budować Internet rzeczy. Wszystko wskazuje na to, że Polacy są na to nie tylko gotowi, a nawet bardzo dobrze przygotowani.

Zaskoczyć może fakt, że w kraju, w którym jeszcze niedawno 30% smartfonów nigdy nie połączyło się z Internetem, 40% badanych internautów zadeklarowało, że już posiada produkty działające w systemie, który można nazwać „Internetem rzeczy”. Połowa ankietowanych chętnie by taki produkt kupiła, 29% uważa, że wciąż są za drogie, a tylko 10% nie miała pojęcia o ich istnieniu. Co więcej, najpopularniejszą kategorią urządzeń w Polsce jest „sprytny” sprzęt RTV/AGD. Czyżby Polacy zakochali się w suszarkach i piekarnikach z WiFi?

Oczywiście tak nie jest. Za prezentowany powyżej wynik odpowiedzialne są zupełnie inne produkty. W kategorii sprzętu RTV/AGD znajdziemy bowiem drukarki i skanery, aparaty cyfrowe, głośniki i odtwarzacze muzyczne. Takie sprzęty, jak połączona lodówka, pralka, zmywarka czy lokówka są na dalszym planie. Z wymienionych sprzętów najmniejszym zainteresoiwaniem cieszą się połączone ekspresy do kawy, nie zanosi się też na modę na wagi z WiFi.

Jeśli chodzi o automatykę budynkową, która jest najbardziej oczywistym zastosowaniem Internetu rzeczy, najwięcej Polaków marzy o komputerowym sterowaniu oświetleniem w domu oraz ogrzewaniem. Co ciekawe, na trzecim miejscu jest monitoring wideo, który wyprzedził monitorowanie zużycia energii. Jednak dalej możemy dowiedzieć się, że dla Polaków poczucie bezpieczeństwa, jakie daje komplet kamer, nie jest ważniejsze od oszczędności i kontroli nad urządzeniami w domu. Oszczędność energii jest największą korzyścią, jaką widzą Polacy w Internecie rzeczy.

[1/2]
[2/2]

Oczywiście to nie jedyne pola rozwoju Internetu rzeczy, jakie wymienia raport. Co ciekawe, eksperci poinformowali w nim, że coraz więcej osób kupujących samochody zwraca uwagę nie tylko na parametry silnika i wygodę wnętrza, ale też na sposób, w jaki wymieniane są informacje między komponentami auta. Potencjał widać także w kulturze, miejscach użyteczności publicznej i handlu. 49% ankietowanych chciałoby podczas zwiedzania muzeów otrzymywać na telefon informacje o wystawie, 41% zaś nie pogardzi informacjami o promocjach i rabatach, gdy spacerują po galeriach handlowych.

Czego boją się Polacy? Nauczeni doświadczeniem, jako największe zagrożenie płynące z Internetu rzeczy, podają natarczywe reklamy. Na drugim miejscu jest wyciek danych o całej rodzinie, na trzecim utrata kontroli nad urządzeniem, na czwartym zaś wzrost zużycia energii elektrycznej po wyposażeniu domu w połączone urządzenia.

Wydaniu raportu towarzyszył panel dyskusyjny, podczas którego poruszone zostały kwestie bezpieczeństwa Internetu rzeczy, barier rozwojowych, wykorzystania go w marketingu, czerpania z niego zysków i ochrony prywatności użytkowników. Pełny raport znajduje się na stronie IAB.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.