Połączenie internetowe kiepsko działa? Nie tylko tobie, to efekt pandemii koronawirusa

Połączenie internetowe kiepsko działa? Nie tylko tobie, to efekt pandemii koronawirusa17.03.2020 14:14
Koronawirus powoduje spadki prędkości internetu/Fot. Shutterstock

Wielu Polaków udało się na pracę zdalną, a inni natomiast po prostu mają wolne. To nie mogło skończyć się inaczej. Przez kwarantannę łącza są przeciążone, bo intensywniej korzystamy z internetu. Najlepiej widać to w statystykach podawanych przez SpeedTest.pl.

W Polsce stwierdzono już 205 przypadków choroby COVID-19, spowodowanej zakażeniem koronawirusem SARS-CoV-2. Na całym jest już prawie 185 tysięcy chorych. Polacy zostają w domach, a prędkość internetu wyraźnie spada. Z pewnością sami już to zauważyliście, szczególnie jeśli korzystacie z internetu mobilnego.

Dane ze SpeedTest potwierdzają spadek prędkości internetu mobilnego w Polsce

Na podstawie danych z aplikacji mobilnych na systemy iOS oraz Android, zespól SpeedTest obserwował rozwój sytuacji w kilku krajach. W momencie podjęcia kroków obniżających ryzyko rozwoju pandemii w danym państwie wyraźnie widać spadek prędkości pobierania danych. Zobaczcie sami na poniższym wykresie.

/Fot. SpeedTest.pl
/Fot. SpeedTest.pl

Zmiany najbardziej widać w przypadku Polski i Włoszech. Polacy wzięli sobie do serca kwarantannę i zostają w domach kiedy tylko mogą. We Włoszech natomiast sytuacja wygląda trochę inaczej. Pandemia koronawirusa wręcz zmusiła większość Włochów do przebywania w kwarantannie. Zamknięto nawet całe miasta. W ciągu ostatnich kilku dni operatorzy zaobserwowali wzrost wolumenu transmisji danych rzędu 20 – 40 proc.

Znaczny spadek widać także w prędkości internetu stacjonarnego

Średnia prędkość internetu stacjonarnego w Polsce stale się waha. Zazwyczaj wynosi między 70 a 80 Mb/s. Na poniższym wykresie należy więc wziąć pod uwagę dane od niedzieli. Tutaj widzimy wyraźny spadek prędkości transferu aż do około 60 Mb/s.

/Fot. SpeedTest.pl
/Fot. SpeedTest.pl

Ciekawostką jest także nagły wzrost wykonywanych testów prędkości internetu. W momencie, gdy WHO podjęło decyzję o zmianie terminu panującej sytuacji z epidemii na pandemię, a w Polsce zamknięto placówki edukacyjne, wykonano około 20 tysięcy testów jakości połączenia więcej, niż zwykle.

/Fot. SpeedTest.pl
/Fot. SpeedTest.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.