Policja ostrzega. Oszuści włamują się na Facebooka i proszą o kod

Policja ostrzega. Oszuści włamują się na Facebooka i proszą o kod17.02.2023 13:46
Oszustwo na BLIK-a.
Źródło zdjęć: © YouTube

W internecie nie powinno się zbyt łatwo obdarzać ludzi zaufaniem. Nawet wówczas, gdy wydaje nam się, że rozmawiamy z najbliższymi. Policja ostrzega przed niebezpieczną praktyką cyberprzestępców.

Ochrona przed działaniami internetowych oszustów nie jest zbyt łatwa. Biorąc pod uwagę, jak wiele różnych strategii przyjmują, należy zachowywać czujność w zasadzie w każdym miejscu w sieci, aby nie dać się wciągnąć w ich manipulacyjne sztuczki. O ile przed typowym phishingiem da się bronić w dość prosty sposób, sprawdzając dokładnie, kto jest nadawcą wiadomości i unikając otwierania nieznanych linków, o tyle niektóre oszustwa dużo trudniej zidentyfikować.

Policja opisała historię mieszkanki powiatu nowotarskiego, która została zmanipulowana przez internetowego oszustwa. Człowiek ten, podszywając się pod jej koleżankę, wyłudził od niej pieniądze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartfon Infinix Zero Ultra?

Całość rozpoczęła się od włamania na konto facebookowe nieświadomej niczego koleżanki ofiary. Po jego przejęcia oszust odezwał się do mieszkanki powiatu nowotarskiego, prosząc o opłacenie "czegoś" kodem BLIK. Początkowo kobieta zareagowała poprawnie, mówiąc, że może to zrobić, ale najpierw prosi o kontakt telefoniczny, aby upewnić się, że to nie "wirus".

Finalnie oszust namówił jednak kobietę do zrealizowania płatności. W ten sposób kobieta została oszukana na 600 zł. Pieniądze zostały wypłacone w bankomacie na drugim krańcu Polski - w okolicach Szczecina.

Policja apeluje o czujność i odpowiedzialność. Przede wszystkim należy zadbać o bezpieczne hasła logowania do serwisów społecznościowych i pamiętać o tym, by wylogować się z nich po zakończeniu korzystania na urządzeniach, do których dostęp mogą mieć osoby trzecie.

Ważna jest też kwestia rozsądku podczas sytuacji podobnych do tej, która spotkała mieszkankę powiatu nowotarskiego. Jej pierwsza reakcja była słuszna - rozmowa telefoniczna to dość prosty sposób na to, by uchronić się przed działaniem oszustów. Kolejna sprawa to konieczność zweryfikowania transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowej.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.