Policja ostrzega. Tak działają oszuści

Policja ostrzega. Tak działają oszuści30.10.2023 12:54
Spoofing telefoniczny
Źródło zdjęć: © dobreprogramy.pl | Oskar Ziomek

Dolnośląska policja apeluje do obywateli o zachowywanie ostrożności. Jak czytamy w komunikacie, w ostatnim czasie mamy do czynienia z coraz większą liczbą przypadków spoofingu, czyli podszywania się pod określone instytucje. Nieuwaga może słono kosztować.

Cyberprzestępcy wciąż są aktywni i wciąż są groźni. Policja Dolnośląska ostrzega przed spoofingiem - dobrze znaną od lat metodą działania przestępców, która dzięki ich nowym sztuczkom stale pozostaje skuteczna. Z informacji podanej przez policję wynika, że często wykorzystywanym motywem oszustów jest podszywanie się pod pracowników banków.

Spoofing telefoniczny polega najczęściej na podszywaniu się pod pracowników określonych instytucji w celu zmanipulowania swojej potencjalnej ofiary. W jej telefonie zamiast autentycznego numeru oszustów wyświetla się numer, pod który podszywa się dzwoniący. Stąd niedaleka droga do tragedii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Spoofing telefoniczny. Tak Polacy tracą pieniądze

Policja opisuje typowy schemat oszustwa z wykorzystaniem spoofingu. Na telefon stacjonarny dzwoni w takiej sytuacji oszust, który podszywa się pod pracownika działu bezpieczeństwa banku. W trakcie rozmowy pyta się, czy z danego konta realizowany był przelew. Po zaprzeczeniu rozmowa się kończy.

Po jakimś czasie wykonywany jest drugi telefon. Tym razem oszust informuje, że doszło do włamania na konto. W związku z tym pieniądze należy zabezpieczyć, przelewając je na bezpieczny rachunek bankowy. W rzeczywistości pieniądze trafiają do oszustów. Po wykonaniu przelewu kontakt z nimi urywa się.

Apel policji. Chodzi o bezpieczeństwo

Policja przypomina o kilku zasadach, które pomogą nam uchronić nasz majątek. Przede wszystkim należy zachować ostrożność w sieci, szczególnie wówczas, gdy chodzi o pieniądze i dane osobowe. Zawsze, gdy nieznana osoba prosi nas o wykonanie przelewu, powinniśmy liczyć się z tym, że może być to próba oszustwa. Powinniśmy weryfikować wiarygodność osoby, która prosi nas o przysługę, nawet jeśli jest to nasz bliski znajomy.

Nie powinniśmy nikomu przekazywać żadnych danych dostępowych do bankowości elektronicznej - loginu, hasła, danych karty płatniczej czy tokenów SMS. Nikt nie powinien prosić o takie dane.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.