Polkomtel zapłaci swoim klientom rekompensatę. Chodzi o usługi premium na numerach 7218 i 60228

Polkomtel zapłaci swoim klientom rekompensatę. Chodzi o usługi premium na numerach 7218 i 6022802.06.2021 14:55
Polkomtel musi zapłacić rekompensatę
Źródło zdjęć: © Pixabay

Prezes UOKiK zdecydował, że Polkomtel musi usunąć nieprawidłowości związane ze świadczeniem usług o podwyższonej opłacie. W związku z tym firma zwróci klientom koszty nieświadomej aktywacji usług premium na numerach 7218 i 60228

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko spółce Polkomtel, operatorowi sieci Plus, po tym, jak napłynęły do niego liczne skargi abonentów związane z usługami premium. Dotyczyły one numerów 7218 i 60228 oraz aktywacji "Czatu towarzyskiego" i "Subskrypcji Premium MT".

Rekompensata dla klientów Polkomtel

Do niczego nieświadomych klientów przychodziły SMS-y z numeru 7218. W ich treści informowano np. o przepełnionej skrzynce telefonicznej oraz o sposobie jej odblokowania. W tym celu trzeba było odesłać SMS-a na numer 60228.

"Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomości za darmo! Ślij bezpłatny sms CZAT na 60228, zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba". To przykład tego typu SMS-ów. Odpowiedzenie na wiadomość wiązało się aktywacją płatnej usługi, czego nie wszyscy abonenci byli świadomi. Później otrzymywali jedną, płatną wiadomość dziennie.

Podczas postępowania zidentyfikowaliśmy nieprawidłowości dotyczące świadczonych przez Polkomtel usług premium. Zastrzeżenia dotyczyły sposobu rozpatrywania reklamacji konsumentów, a także braku efektywnej kontroli nad firmami realizującymi dodatkowe świadczenia

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

UOKiK ustalił, że Polkomtel nie miał pełnej wiedzy na temat podmiotów, które odpowiadały za dodatkowe świadczenia w postaci usług premium. Dodatkowo nie sprawdzał nieprawidłowości zgłaszanych przez klientów. A zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem telekomunikacyjnym, to właśnie Polkomtel, czyli przedsiębiorca telekomunikacyjny, jest dostawcą usług premium.

Spółka otrzymywała od konsumentów informacje o nieprawidłowościach, ale nie podjęła działań, aby usunąć ich źródło. W odpowiedziach na reklamacje był widoczny brak szczegółowej wiedzy na temat dodatkowych świadczeń i kontroli nad realizującymi je podmiotami. Przedsiębiorca formułował odpowiedzi do konsumentów w taki sposób, że mogły wprowadzać w błąd i utrudniać klientom dochodzenie roszczeń

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

Rekompensaty otrzymają osoby, które w okresie od 1 stycznia 2015 roku do 16 lipca 2020 roku złożyły do Polkomtelu reklamacje związaną z usługami premium na numerach 7218 i/lub 60228, a spółka je odrzuciła. Na stronie UOKiK-u można przeczytać, że tacy abonenci otrzymają zwrot podwojonej opłaty poniesionej z tytułu tych usług. "Rekompensaty dotyczą zarówno obecnych, jak i byłych abonentów Polkomtelu, spółka powiadomi ich o możliwości wyboru sposobu zwrotu. W przypadku aktualnych klientów brak wyboru formy rekompensaty oznacza jej automatyczny zwrot na konto abonenta (rozliczenie w ramach umowy)".

Rekompensaty mogą zostać wypłacone na dwa sposoby. Pierwszy z nich zakłada pomniejszenie bieżącego salda płatności lub nadpłatę na koncie konsumenta i pomniejszenie przyszłych zobowiązań, a drugi zwrot środków na rachunek bankowy lub przekazem pocztowym. Więcej na ten temat można dowiedzieć się tutaj.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.