Polscy chirurdzy chcą tworzyć idealny model kobiecych piersi. Wspomaga ich śledzenie wzroku

Polscy chirurdzy chcą tworzyć idealny model kobiecych piersi. Wspomaga ich śledzenie wzroku05.12.2019 11:13
fot. Shutterstock.com

Grupa polskich chirurgów pod przewodnictwem lek. med. Piotra Pietruskiego podjęła próbę matematycznego ujęcia idealnego kształtu kobiecych piersi. Pomóc mają w tym komputerowe techniki śledzenia wzroku. Tak, aby stworzyć uniwersalną skalę estetyki i symetrii. A wszystko dla ulepszenia chirurgii plastycznej.

– Pojęcia takie jak piękno czy estetyka są subiektywne, a zatem źle zdefiniowanie i rozumiane – mówi Pietruski, cytowany w branżowym magazynie "Plastic and Reconstructive Surgery". – Z tego względu zarówno estetyczna, jak i rekonstrukcyjna operacja piersi nie ma znormalizowanej metody analizy wyników pooperacyjnych – zauważa lekarz.

Problemem jest to, że chirurg musi opierać się na wywiadzie z pacjentką i własnej intuicji. A medycyna estetyczna potrzebuje uniwersalnych wzorców. Takich wzorców, zdaniem Pietruskiego i jego zespołu, może dostarczyć technika śledzenia wzroku.

– Technika śledzenia wzroku umożliwia ilościową analizę postrzegania określonych bodźców przez obserwatora, takich jak rozumienie estetyki i symetrii piersi – stwierdza Pietruski. Innymi słowy: im częściej ktoś się patrzy w dane miejsce, tym staje się ono istotniejsze dla badającego to wszystko komputera. W prostych słowach na tym polega eye tracking w rozumieniu naukowym, czyli śledzenie ruchu gałek ocznych w celu wskazania punktów skupienia.

Poszukując ideału

Do udziału w eksperymencie zaproszono grupę 50 kobiet i 50 mężczyzn. Pokazano im rozmaite modele piersi, wygenerowane przy użyciu grafiki 3D, o różnych rozmiarach miseczki i kształcie. Wszystkie były osadzone na szczupłym korpusie, pod względem koloru skóry naśladującym kobietę rasy kaukaskiej. Widzowie musieli ocenić wrażenia estetyczne w skali od 1 do 10, podczas gdy naukowcy budowali swoistą mapę skupienia.

fot. Plastic and Reconstructive Surgery
fot. Plastic and Reconstructive Surgery

Wyznaczone zostały takie punkty, na które ludzie patrzyli się dłużej niż przez 100 milisekund. Zestawiając tę informację z oceną, naukowcom udało się ponoć wstępnie określić zestaw cech idealnej piersi, przynajmniej dla tej konkretnej grupy ludzi.

Zarówno mężczyźni, jak i kobiety koncentrowali swój wzrok na dolnej części piersi, ze szczególnym uwzględnieniem brodawek sutkowych i tzw. aureoli, czyli ich otoczki. Mężczyźni patrzyli na nie 57, a kobiety 58 proc. czasu. Także przy pytaniu o symetrię piersi obie płci skupiały się na brodawkach (mężczyźni - 52 proc. czasu, kobiety - 56 proc.). Mało kogo natomiast interesowały górne części piersi.

Pietruski podkreśla, że preferencje człowieka mogą się różnić chociażby w zależności od rasy i pochodzenia etnicznego — a badał tylko grupę białych Europejczyków. Niemniej jednak, według deklaracji, zamierza tego rodzaju eksperymenty kontynuować. Jak wyznaje, dąży do stworzenia algorytmu sztucznej inteligencji, który pozwoli matematycznie ująć piękno.

To absurdalne?

Niezupełnie – chirurdzy plastyczni nad wyraz często mają do czynienia z niezadowolonymi pacjentami, którzy inaczej wyobrażali sobie efekt przeprowadzonej operacji. Praca może być wykonana dobrze i zgodnie ze sztuką, ale przecież dochodzi do tego jeszcze kwestia gustu. Znormalizowany algorytm ma pomóc uzyskać taki efekt, aby statystyczna osoba była nim usatysfakcjonowana, oszczędzając nerwów zespołowi medycznemu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.