Polskie serwisy VoD wierzą, że ochronią dzieci dzięki weryfikacji wieku za pomocą kart kredytowych

Polskie serwisy VoD wierzą, że ochronią dzieci dzięki weryfikacji wieku za pomocą kart kredytowych14.10.2014 23:46

W imię ochrony dzieci w Sieci ogłaszano już wiele ciekawychinicjatyw – ale to co wymyśliły pospołem Krajowa Rada Radiofoniii Telewizji oraz IAB Polska może naprawdę zaskoczyć. I to nietylko ze względu na kompletną nieskuteczność wprowadzonego dzisiajrozwiązania, ale też to, że jest ono ewidentnie szkodliwe dlainternetowych biznesów firm je wdrażających.

Polskie serwisy VoD od dzisiaj rozpoczynają blokowanie dostępudo niektórych treści ze swoich zasobów, wprowadzając jednocześnienowy mechanizm weryfikacji wieku internautów. Do tej pory materiałyuznawane przez operatora serwisu jako przeznaczone „dla dorosłych”można było obejrzeć po kliknięciu odpowiedzi „tak” na planszypytającej internautę o to, czy skończył 18 lat. KRRiT uznałajednak, że ta metoda weryfikacji wieku to fikcja. Aby uchronićnieletnich przed zetknięciem z treściami szkodliwymi dla nich(oczywiście zdaniem pomysłodawców inicjatywy), zdecydowano sięwprowadzić weryfikację za pomocą kart kredytowych.

Skąd taki pomysł? Otóż w tym tygodniu KRRiT orazstowarzyszenie IAB Polska (związek pracodawców branżyinternetowej) wspólnie ogłosiły, że w życie wchodzi kodeksdobrych praktyk dotyczący ochrony małoletnich w Internecie.Podpisali się pod nim najwięksi gracze na polskim rynku VoD –Grupa Onet, Grupa Wirtualna Polska, Cyfrowy Polsat, Iplex, Ipla orazCineman. Sygnatariusze sami zdecydują, które to treści sąnieodpowiednie dla dzieci i młodzieży, a następnie wdrożąskuteczny system weryfikacji wieku widza.

W teorii operatorzy serwisów wideo mają wolną rękę co dozastosowanych mechanizmów zabezpieczeń, ale sam kodeks otwarciewskazuje na wykorzystanie danych z kart kredytowych jakonajskuteczniejszej metody. Inne pomysły po prostu nie pasują dokoncepcji wideo na żądanie, trudno oczekiwać od użytkownika, żebędzie przechodził np. telefoniczne procedury weryfikacji, byobejrzeć film w serwisie internetowym.

Co zabawne, sygnatariusze zdają sobie sprawę, że swoim kodeksemdobrych praktyk strzelają sobie w stopę. Włodzimierz Szmidt,prezes IAB przyznał, że jest ryzyko, że część widzów po prostupójdzie tam, gdzie mechanizmów weryfikacji wieku nie ma. Może tobyć całkiem spora część – sami operatorzy polskich VoDutrzymują, że ich treści ogląda ok. 16 mln osób. Sęk w tym, żeliczba posiadaczy kart kredytowych jest sporo mniejsza, dziś wynosi6,1 mln, i raczej maleje. W ten sposób niemal 10 milionów dorosłychosób zostaje pozbawiona możliwości oglądania treściprzeznaczonych „dla dorosłych”.

A co na to sami nieletni? Cóż, oni chyba się nie przejmą.Pokolenie, które urodziło się w czasach, gdy Internet był jużcałkiem dobrze rozwinięty, niemal instynktownie wyczuwa zasadęsformułowaną przez Johna Gilmore'a, słynnego programistę idziałacza na rzecz wolności słowa. Brzmi ona bardzo prosto: Siećinterpretuje cenzurę jako uszkodzenie i po prostu przesyłainformacje okrężną drogą.Trudnouwierzyć w to, że młodzi ludzie, zainteresowani obejrzeniemzakazanych im materiałów, nie będą potrafili znaleźć ich wdziałających poza wszelką kontrolą pirackich serwisachstreamingowych czy w sieciach P2P. Być może po prostu członkowieKRRiT zmierzyli dzieci i młodzież miarą swoich kompetencjitechnicznych – i stąd taka właśnie inicjatywa.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.