Prezes UOKiK przeciw automatycznemu przedłużaniu umów – 30 mln zł kary dla Orange Polska (aktualizacja)

Prezes UOKiK przeciw automatycznemu przedłużaniu umów – 30 mln zł kary dla Orange Polska (aktualizacja)06.02.2017 11:41

Aktualizacja Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK wydaną pod koniec grudnia ubiegłego roku, że nasze działania dotyczące automatycznego przedłużania umów naruszały interesy klientów. Dlatego dokładnie ją przeanalizowaliśmy i odwołaliśmy się do sądu. Uważamy też, że kwota jest rażąco wysoka – stwierdził rzecznik Orange Polska Wojciech Jabczyński w komentarzu przesłanym do Polskiej Agencji Prasowej.

Prezes UOKiK-u ma ostatnio rozmach. Po nałożeniuwielomilionowych kar na Polkomtela i Cyfrowy Polsat, przyszedł czasna Orange Polska. Operator ten został uznany winnym bezprawnegoprzedłużania umów o świadczeniu usług stacjonarnych bez wyraźnejzgody konsumentów – i za to nałożono na niego karę niemal 30mln złotych. Dodatkowo Orange Polska ma dokonać tzw. rekompensatypublicznej, tj. dokonać zwrotu byłym abonentom opłat zaprzedterminowe rozwiązanie przedłużonej umowy, jak równieżumożliwić obecnym abonentom wypowiedzenia umów bez konsekwencji.

Marek Niechciał, Prezes UOKiK-u, zakwestionował praktykęautomatycznego przedłużania umów o kolejny czas oznaczony bezwyraźnej zgody na to ze strony konsumenta. Jeżeli przedzakończeniem trwania umowy na czas określony klient nie podjąłżadnych działań, przekształcała się ona w kolejną umowę –na 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz 12 miesięcy lub 24miesiące w przypadku pozostałych usług stacjonarnych.Niezadowolonym z takiego stanu rzeczy konsumentom, którzy umowęchcieli wypowiedzieć przed zakończeniem automatycznie przedłużonegookresu, naliczano wysokie kary umowne.

Jak wykazało postępowanie Urzędu, Orange Polska nie zadbał ojasne poinformowanie klientów o to, co mają zrobić, by uniknąćprzedłużenia, konsultanci operatora też posługiwali się językiemnieprecyzyjnym, nastawionym na utrzymanie abonentów. Podczas rozmówmówiło się o zakończeniu umowy, wskazując datę rzekomegozakończenia, ani słowa jednak nie mówiono o tym, że umowarozwiązana nie będzie, lecz przejdzie na kolejny okres.

Trzeba podkreślić, że już w trakcie postępowania„pomarańczowi” umożliwili konsumentom wybór sposobuprzedłużenia umowy. Teraz przy zawarciu umowy należy zadeklarować,czy chce się automatycznego odnowienia umowy z zachowaniem warunków„promocyjnych” na kolejny okres, czy też życzy się sobiezamiany jej w umowę na czas nieokreślony, z możliwościąwypowiedzenia w dowolnym momencie, czy też wreszcie automatycznegowygaśnięcia umowy po zakończeniu jej ustalonego okresu.Konsultantów zobowiązano do zapewnienia wyboru sposobu przedłużeniaumowy oraz przypominania o automatycznych przedłużeniach, tym,którzy się na nie zdecydowali.

Niemniej jednak, ze względu na długotrwałą praktykęautomatycznych przedłużeń umów niepoinformowanym klientów(trwającą przynajmniej od listopada 2010 roku) jak również jejogólnokrajowy zasięg, Prezes UOKiK zdecydował się nałożyć naOrange Polska karę niemal 30 mln złotych. Jednocześnie nakazałfirmie zwrócić byłym abonentom opłaty za przedterminowerozwiązanie tak przedłużanych umów, oraz umożliwić aktualnymabonentom wypowiedzenie umów bez żadnych konsekwencji. Telekom ma otym poinformować abonentów listownie, oraz na swoich stronachinternetowych.

Prawo do rekompensaty publicznej mają mieć wszyscy ci abonenciOrange Polska, którzy byli klientami tej firmy w dniu wszczęciapostępowania (tj. 8 maja 2014 r.) i którym narzucono automatyczneprzedłużenie umowy wbrew ich woli. Pozostali abonenci, którzywypowiedzieli umowy wcześniej, mogą dochodzić swoich roszczeń namocy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.