Prywatność albo zyski: Google pracuje nad szyfrowaniem poczty w Gmailu

Prywatność albo zyski: Google pracuje nad szyfrowaniem poczty w Gmailu24.04.2014 14:34

To, że Google rezerwuje sobie prawo do skanowania e-mailiużytkowników Gmaila pod kątem występujących w nich słówkluczowych nie oznacza, że prywatność w Gmailu jest niemożliwa.Wystarczy szyfrować komunikację za pomocą dostępnych za darmonarzędzi. Do tej pory proces ten był jednak dość niewygodny,odstraszając szeregowego internautę swoją złożonością. Trwająjednak prace nad zintegrowaniem google'owej usługi pocztowej zmechanizmami szyfrującymi takimi jak PGP – i co ciekawe, stoi zanimi samo Google.

Anonimowe źródła serwisu Venture Beat donoszą, że Google, wreakcji na zagrożenia związane z masową inwigilacją komunikacjielektronicznej przez agencje rządowe, pracuje nad, jak to określono,zwiększeniem wygody korzystania z PGP z Gmailem.Według informatora VB, Google zdaje sobie sprawę, że najlepsząochroną wiadomości e-mail jest ich szyfrowanie po stronie klienta,choć ochrona ta wiąże się z wieloma ograniczeniami w zakresiefunkcjonalności usługi (np. można wówczas zapomnieć owyszukiwaniu wiadomości po ich zawartości).

Najczęściej do szyfrowaniapoczty wykorzystuje się otwarty pakiet GPG,którego wersję dla Windows możecie pobrać tutaj.Z perspektywy użytkownika webowych klientów poczty nie jest todobre rozwiązanie – o ile możemy go zintegrować np. zThunderbirdem, to już z Gmailem pozostaje tylko praca ręczna, całyproces generowania kluczy, szyfrowania i deszyfrowania odbywa siępoza przeglądarką.

Niezłym rozwiązaniem jestrozszerzenie dla Chromei Firefoksao nazwie Mailvelope, które implementuje szyfrowanie OpenPGP wwebowych klientach Gmaila, Outlook.com, Yahoo! i niemieckiej pocztyGMX, nawet ono jednak nie rozwiązuje problemu. Po pierwsze większośćinternautów o Mailvelope nigdy nie usłyszy, po drugie wymaga odtych, którzy o nim usłyszą instalacji, konfiguracji i opanowaniaprocedury odbierania i wysyłania poczty, która nie jest wcale takbardzo intuicyjna.

Rozwiązanie natywne dla Gmaila,które mogłoby być aktywowane bezpośrednio w ustawieniachaplikacji, jest pod tym względem znacznie skuteczniejsze. Walczącao ochronę prywatności internautów Electronic Frontier Foundationpodkreśla, że zastosowanie szyfrowania wykorzystującego mechanizmklucza publicznego jest znacznie lepsze, niż stosowane obecnieszyfrowanie po protokole SSL/TLS, ponieważ do prywatnych danychużytkowników nie mają wówczas dostępu ani dostawca usługi, anistrony trzecie, w tym rządowe agencje.

Zintegrowanie takiego mechanizmuszyfrowania ze swoją usługą nie jest jednak łatwe, przekonałasię o tym Mozilla, pracując nad usługą Firefox Sync. Ichużytkownikom trudno zrozumieć, że jeśli stracą swoje hasło, tonigdy już nie odzyskają swoich danych, ponieważ nikt prócz nichnie ma kluczy deszyfrujących. Należy więc użytkowników edukowaćw zakresie polityki przechowywania haseł, jak również stosowaćkryptotechnikę rozciągania haseł, by można było bezpieczniestosować krótsze, prostsze ciągi znaków, łatwiejsze przez to dozapamiętania.

Trudna to musi być sytuacja dla giganta z Mountain View. Z jednejstrony firma przedstawia się jako obrońca prywatności użytkownikówi otwarcie deklaruje niechęć wobec praktyk NSA, z drugiej masoweszyfrowanie poczty oznaczałoby poważną szkodę dla modelubiznesowego. Zaszyfrowane wiadomości nic bowiem reklamodawcom niedadzą, nie pozwolą na precyzyjniejsze targetowanie ogłoszeń, takby trafiły tylko do potencjalnie zainteresowanych odbiorców.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.