Przeciętny polski gracz to słusznego wzrostu student o zasobnym portfelu

Przeciętny polski gracz to słusznego wzrostu student o zasobnym portfelu15.12.2014 19:00

Za granicą graczy ankietuje się dosyć często, w naszym kraju jednak mało kto interesuje się fanami świata elektronicznej rozrywki jako pewną grupą społeczną. Tym bardziej namawialiśmy wszystkich do udziału w ogólnopolskim badaniu #jestemgraczem, które miało przedstawić pełniejszy obraz rodzimego gracza. Udało się zebrać dane od blisko 80 tysięcy uczestników, a dzięki temu można wysnuć już bardzo konkretne wnioski.

Anonimowe ankiety mają to do siebie, że nikt nie sprawdzi, czy do końca mówimy w nich prawdę, niemniej ogólny obraz sytuacji można sobie na bazie zeznań tak licznej grupy wyrobić. Otóż w Polsce grają w ogromnej większości (93%) panowie. Łącznie najwięcej ci do 24 roku życia, bo potem najwyraźniej granie przechodzi na dalszy plan przy dojściu obowiązków służbowych oraz takich wynikających z założenia rodziny. Potwierdza to czas poświęcony na rozrywkowe hobby. 78% ankietowanych gra codziennie lub prawie codziennie, ale odsetek tych też z wiekiem znacznie maleje. Nastolatki grają i po 22 godziny tygodniowo, gdy dla porównania osoby w okolicach 30 lat około 18 do 16.

Polski gracz jeszcze się uczy, z czego 32% na uczelni wyższej, a aż 24% to gimnazjaliści. Ciekawostkami są tutaj niski udział osób ze szkół podstawowych i zawodowych (po 2% w każdym przypadku), a także mimo wszystko większa liczba graczy z wykształceniem wyższym w stosunku do magistrów z całej naszej populacji (27% kontra 21%). 33% ankietowanych pracuje już, głównie w biurze lub administracji (31%), na średnim szczeblu kierowniczym lub jako specjalista (21%) albo po prostu robotnik (19%). Podczas gdy Polacy zarabiają średnio do 1600 złotych netto miesięcznie, gracze w większości (30%) wpadają w kategorię do 2400 złotych, a aż 28% poszczyciło się zarobkami powyżej 3200. Takimi pieniędzmi może pochwalić się tylko 7% rodaków.

Spośród kilku urządzeń, na których zazwyczaj gramy, to wybaczcie konsolowcy, ale górą jest PC (36% dużych konsol i 12 % przenośnych kontra 92% komputerowców), zaś w drugiej kolejności sięgamy po telefon komórkowy lub tablet (50%). Cóż, po prostu na uczelnię czy do pracy łatwiej zabrać tablet, niż Xboksa One, a komórka zawsze jest w kieszeni. Tym bardziej granie codziennie nie powinno dziwić. Panowie to oczywiście fani strzelanek, pozycji RPG i akcji, gdy kobiety wybierają RPG (69%), przygodówki (53%), a w dalszej kolejności gry logiczne, muzyczne oraz taneczne. Ulubione tytuły różnią się od wieku oraz płci. Młodzież uwielbia League of Legends i Counter-Strike'a, starsi wybierają Battlefielda i miło wspominają Diablo czy Fallouta. Wysoko jest też Wiedźmin, a warto nadmienić, że Assassin's Creed kobiety bardziej kochają niż ich partnerzy (16% do 9%). Co z GTA? Zaledwie 10% ankietowanych widzi w grach z tej serii swe ulubione pozycje.

Jeżeli o związki chodzi, z uwagi na dominujący pośród badanych przedział wiekowy, 78% graczy to samotnicy (14% mieszka z partnerem, 8% jest po ślubie). Nie stronimy jednak od kontaktów z innymi. 92% ankietowanych gra w sieci, z czego kobiety mniej chętnie. Mamy przeciętnie blisko 9 przyjaciół, choć przy tylu wirtualnych znajomych przydałaby się pewnie dokładna definicja angielskiego słowa friend, bo przecież nie każdy z prywatnej listy graczy online jest kimś najbliższym. Warto podkreślić, że 79% ankietowanych przynajmniej raz w tygodniu spotyka się ze znajomymi, a kontakt osobisty z nimi czy rodziną jest dużo ważniejszy, niż przez Internet lub telefon (kolejno 51%, 36% i 12% dla poszczególnych, najczęstszych sposobów utrzymywania kontaktu). Wbrew krzywdzącym stereotypom, gracze ogromnie cenią sobie szczęście rodzinne, przebywanie w gronie przyjaciół, spokój, szacunek innych, uczciwe życie oraz zdrowie.

85% badanych podaje, że aktywnie uprawia sport. Dominują jazda na rowerze, piłka nożna oraz ogólnie pojmowany fitness. Tu warto nadmienić, że 21% graczy pochodzi ze wsi, więc cenią kontakt z naturą, a to pewnie mieszczanie częściej udają się na siłownię, nie mając za bardzo gdzie potrenować w betonowej dżungli. Zastanawiają przy tym dane zdrowotne badanych. Średnie BMI mamy na poziomie 23,8, a więc w normie (bo od 18 do 25), wychodzi jednak na to, że grają same wielkoludy, ponieważ 50% ma wzrost powyżej 180 centymetrów. Bardziej wiarygodne wydaje się już 38% tych w przedziale 170-179 cm, ale to i tak dużo przy np. wspomnianym odsetku młodzieży gimnazjalnej w badaniu. Średnia waga gracza to od 60 do 80 kilogramów (50%), a nie powyżej 90 (13%). Otyłość w tej grupie społecznej to tym samym mit, chyba że najmłodsi ważą najwięcej...

Jest kilka nieścisłości, które zdecydowanie trzeba będzie rozwiązać w przyszłej edycji badania, bardziej szczegółowo podchodząc do pewnych kwestii — zakładając, że do niej dojdzie naturalnie. Póki co, w temacie podsumowania, przyjrzyjmy się jeszcze, co nam te gry w sumie dają. Pomagają w nauce języka (głównie angielskiego i niemieckiego), utrzymać lepsze relacje z ludźmi, a także poprawiają pamięć i koncentrację, co potrafi przełożyć się między innymi na lepsze oceny w szkole. Średnia polskiego gracza to 4,0. 73% ankietowanych wskazuje na pozytywny wpływ gier na naukę, zaś 44% na pracę (przy braku wpływu odpowiednio 22% i 52%). Największa wada rozrywkowego hobby to ta, że potrafi ono pochłonąć na wiele godzin, co może odbić się na różnych sferach życia. Mimo wszystko jednak gracze starają się hamować się z grami, bo silna jest w nich potrzeba czucia się częścią grupy, poznawania ludzi oraz podejmowania współpracy.

Pełny, liczący 74 strony raport z badania zostanie wkrótce opublikowany na stronie akcji #jestemgraczem. Jeżeli ktoś w czasie wypełniania ankiety podał w formularzu swój adres email, zostanie o tym fakcie naturalnie poinformowany drogą elektroniczną.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.