Przeglądarka twórców AdBlocka oczyści internet mobilny z reklam

Przeglądarka twórców AdBlocka oczyści internet mobilny z reklam18.05.2015 09:50
Redakcja

Twórcy dodatku AdBlock Plus pracują nad własną przeglądarką mobilną i zaprezentują ją już w najbliższych dniach – takie oto informacje pojawiają się w Internecie i choć nie są jeszcze potwierdzone, warto zastanowić się, czy to jedyne rozwiązanie, z jakiego mogą korzystać użytkownicy. Obecnie sposób na blokadę reklam na stronach mobilnych jest kilka.

Najnowsze przecieki i plotki nie są niczym zaskakującym, bo grupa tworząca popularny dodatek informowała o tym, że chce tworzyć własną przeglądarkę mobilną dla iOS już dwa lata temu. Teraz chodzi najprawdopodobniej o Androida, bo całość ma się opierać na silniku Chromium i pojawi się już za dwa dni. Wykorzystanie silnika innego niż WebKit uniemożliwia natomiast wprowadzenie aplikacji na platformę firmy Apple. Przeglądarka ma być oczywiście sposobem na zablokowanie reklam, które coraz nachalniej wpychają się także na ekrany naszych telefonów i tabletów, a które w zauważalny sposób spowalniają te urządzenia.

Oczywiście wprowadzenie tego typu przeglądarki na pewno nie każdemu się spodoba, podobnie jak wielu nie podoba się pomysł europejskich dostawców Internetu, którzy chcą blokować reklamy już po stronie własnej infrastruktury. Pomysł blokad po stronie ISP bardzo negatywnie skomentował redaktor naczelny The Next Web, który uważa, że jest to przejaw kompletnej nieznajomości realiów gospodarczych, wręcz „tendencje socjopatyczne”. Czy na pewno? Co w takim razie mogliby powiedzieć użytkownicy, którzy są obecnie zasypywani reklamami najróżniejszego typu? Wspomniany serwis wprowadził w ostatnim czasie reklamy typu Canvas, które domyślnie zrzucają treść na bok, wyświetlając na stronie reklamę. Użytkownik musi nacisnąć odpowiedni przycisk na klawiaturze (o ile wie, co nacisnąć), albo przeciągnąć kursor do boku ekranu, w celu pokazania strony. Czy naprawdę czegoś takiego chcą czytelnicy?

Problem reklam przybiera na sile także w mobilnym Internecie i niestety dla użytkowników, jest poważniejszy, niż to samo zagadnienie na komputerach. W przypadku niewielkich ekranów telefonów reklamy przysłaniają w zasadzie całą treść, na dodatek znacznie spowalniają działanie nawet szybkich urządzeń: okienka podążające za użytkownikiem wymagają nieco pracy, w efekcie procesor pracuje na wyższym taktowaniu, urządzenie bardziej się grzeje, a bateria topnieje w oczach. Do tego dochodzi jeszcze zwiększone zapotrzebowanie na transfer, bo przecież skrypty reklam i obrazki trzeba przesłać. Reklamy da się jednak zablokować, przynajmniej na Androidzie. Jeżeli posiadamy dostęp typu root, możemy skorzystać z aplikacji AdAway, która blokuje serwery z reklamami na poziomie pliku /etc/hosts, zupełnie odcinając przeglądarki i aplikacje od możliwości pobierania tego typu danych.

Nawet użytkownicy, którzy nie korzystają ze zwiększonych uprawnień, są w stanie odpowiednio blokować reklamy. W ich przypadku ratunkiem jest choćby mobilny Firefox wspierający dodatki, w tym AdBlocka i uBlocka. Jeżeli przeglądarka Mozilli nam nie odpowiada, możemy skorzystać z rosyjskiej aplikacji AdGuard. Została ona stworzona do ochrony przez szkodliwymi stronami, ale w wersji darmowej obsługuje blokowanie reklam. Jeżeli zdecydujemy się na wersję Premium, program będzie w stanie wycinać reklamy nawet w mobilnym Chrome z włączenym trybem oszczędzania transferu, w którym to dane są przesyłane przez serwery proxy firmy Google – w takim przypadku wspomniany wcześniej AdAway kompletnie sobie nie radzi.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.