Przyszłość przez okulary Google — ale czy różowe?

Przyszłość przez okulary Google — ale czy różowe?27.02.2012 12:37

Okulary wracają do łask, nie tylko na fali mody. Jesteśmy świadkami coraz większego upowszechniania się ich — w różnorakiej formie — także w świecie rozrywki. Odbiorniki telewizyjne sprzedawane są z pasywnymi lub aktywnymi okularami 3D. Od dawna pracuje się też nad wieloma rozwiązaniami w temacie osobistych pomocników przy pracy czy gadżetów służących nam w biegu. Technologia podawania danych bezpośrednio przed oko wejdzie jednak szerzej pod strzechy zapewne dopiero za sprawą Google…

Z nieoficjalnych informacji wynika, że firma prowadzi testy własnego rozwiązania, opartego rzecz jasna na systemie Android. Okulary z wbudowanymi między innymi modułem GPS, kamerą, wejściem i wyjściem audio, a także czujnikami ruchu, przygotowywane są w ogromnej tajemnicy. Przewiduje się niemniej, że trafią na rynek jeszcze przed końcem tego roku. Sprzęt nie będzie się ponoć zbytnio odróżniał od tego, co normalnie założylibyśmy na nos. Poza rzecz jasna możliwościami, jakie zaoferuje.

Mówi się o aktywnym serwowaniu użytkownikowi informacji na temat miejsca, w którym się akurat znajduje — włącznie z chociażby historią zabytków w polu widzenia. Sugerowałoby to przy okazji obsługę sieci komórkowych, albo przynajmniej Wi-Fi. Kiedy indziej okulary przypomniałyby nam imię i nazwisko rozmówcy, odszukując go szybko w podręcznej bazie danych. Oczywiście do tego doszłyby zabawy w terenie przy użyciu rzeczywistości rozszerzonej. Wizja odnalezienia w tłumie przechodniów kogoś o mocy ponad 9000, a potem pełna efektów specjalnych rodem z kreskówki Dragon Ball Z wymiana wirtualnych ciosów gdzieś na rynku miejskim, nie jest wcale taka odległa.

Niby pięknie, aczkolwiek obok zachwytu nad tym wszystkim pojawia się też szereg niepokojących myśli. Nie chodzi wyłącznie o koszt takich okularów, bo ten dla ich popularyzacji powinien być w miarę przystępny, ale przede wszystkim co z tego, co widzimy, Google postanowi wykorzystać dla własnych celów i jak. Tożsamość poznanych osób może być przekazywana w końcu gdzieś „dalej” (na świecie trwają dyskusje na temat zagrożeń wynikających ze stosowania algorytmów rozpoznawania twarzy), zaś wizualne oraz topograficzne dane zbierane bez naszej wiedzy podczas wyskoków ze znajomymi do knajp, kształtować formę nie tylko podsuwanych nam przed oczy reklam. Oby przyszłe nowinki nie przesłoniły nam rozsądku…

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.