Python i AI w służbie e-commerce

Python i AI w służbie e-commerce26.09.2022 15:52
Programowanie
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | ©Rawpixel.com - stock.adobe.com

Technologiczni giganci, m.in. Apple, Amazon czy Allegro, od lat sięgają po najnowsze zdobycze sztucznej inteligencji. W świecie tzw. "małego e-commerce" mariaż AI i e-handlu nie wydaje się jednak tak częsty. A szkoda, bo jak przekonuje Sebastian Kondracki, autor wydanego w sierpniu przez Helion bestsellera "Python i AI dla e-commerce", brak wiedzy o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w e-commerce oraz niefrasobliwe podejście do zbierania i przetwarzania danych znacząco spowalniają rozwój polskich sklepów internetowych.

"Python i AI dla e-commerce" z miejsca wylądował na liście bestsellerów wydawnictwa Helion. Trudno się dziwić, ponieważ ta licząca niemal pięćset stron pozycja wyczerpująco traktuje o dwóch kołach napędowych cyfrowej transformacji.

Pierwsza z trzech części książki stanowi wprowadzenie do Pythona - z naciskiem na przetwarzanie i gromadzenie danych (od struktur danych, wyrażeń regularnych, pakietów NumPy i Pandas, po technologie takie jak SQL czy noSQL). W drugiej części autor wnikliwie omawia możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji oraz machine learning (ang. uczenie maszynowe) w e-commerce.

"Python i AI dla e-commerce", Źródło zdjęć: © Helion
"Python i AI dla e-commerce"
Źródło zdjęć: © Helion

Co ważniejsze, to nie tylko przystępnie podana wiedza o technicznym i biznesowym charakterze, ale przede wszystkim praktyczny indeks darmowych repozytoriów danych. Stanowią one znakomity punkt wyjścia do własnych ćwiczeń. Ostatnia, trzecia część książki to swoisty "przepisownik", czyli zbiór gotowych kodów źródłowych, które z powodzeniem można wdrożyć we własnym e-sklepie.

Czego tam nie ma! Od napakowanego konkretami rozdziału o web scraping, przez przetwarzanie języka naturalnego, a na systemach rekomendacyjnych i wprowadzeniu do grafów wiedzy kończąc. Książkę wzbogacają liczne nowinki ze świata e-commerce. Content to commerce, CDP, Google Tag Manager, Robots Exclusion Protocol czy microdata to ledwie kilka z nich.

Kto powinien wpisać "Python i AI dla e-commerce" na listę lektur obowiązkowych? Wszyscy żywo zainteresowani e-commerce, począwszy od programistów, analityków danych, integratorów, administratorów IT, a na studentach i absolwentach studiów informatycznych i matematycznych kończąc. Ci pierwsi zdobędą wiedzę niezbędną do skutecznego wdrożenia sztucznej inteligencji w sklepie internetowym. Ci drudzy będą mieli okazję wyróżnić się na rynku pracy. Nie bez powodu to właśnie E-commerce Data Scientist uchodzi za zawód przyszłości.

O autorze

Sebastian Kondracki od lat fascynuje się sztuczną inteligencją i efektywnym przetwarzaniem danych w e-commerce. Swoją pasję nie tylko przekuł w bestsellerowy, liczący prawie pięćset stron poradnik "Python i AI dla e-commerce", ale przede wszystkim dzieli się doświadczeniem oraz interdyscyplinarną wiedzą w ramach podgrupy Badań, Innowacyjności i Wdrożeń Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz ze studentami Wyższej Szkoły Bankowej i Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Szef innowacji w Deviniti.com. Marzy o zarażeniu czytelników i czytelniczek pasją do strategii danych i innowacji w handlu internetowym. Być może to właśnie technologia wykorzystująca AI w e-commerce zostanie nowym polskim produktem eksportowym?

Serdecznie zapraszamy do lektury.

Sebastian Kondracki, "Python i AI dla e-commerce", Wydawnictwo Helion 2022.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.