Raport MAiC: Polacy lubią e-administrację

Raport MAiC: Polacy lubią e-administrację21.01.2014 14:05

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, które postawiło sobie za cel ułatwienie nam życia przez umożliwienie załatwiania różnych spraw w urzędach, opublikowało dwa raporty dotyczące tego, jak z systemów e-administracji korzystamy i jak się one rozwijają. Polacy wyraźnie polubili możliwość zamówienia przez Internet duplikatu prawa jazdy czy też wykonania części formalności przy zakładaniu własnej firmy przez Internet. Z drugiej strony, rośnie liczba urzędów, które takie możliwości dają.

Raport e-administracja w oczach internautów zawiera dane zebrane za pośrednictwem panelu badawczego ARIADNA od próbki złożonej z 4866 internautów, w tym różne sugestie, na które miejsce znalazło się w formularzu ankiety. Większość danych została zestawiona z tymi zebranymi w poprzednich edycjach badania.

Zacząć należy od tego, czy ankietowani w ogóle dobrze czują się korzystając z elektronicznych narzędzi różnego typu. Podobnie jak w ubiegłym roku, 83% respondentów uznało swoje umiejętności korzystania z komputera i Internetu na odpowiednie do ich potrzeb. Coraz więcej osób deklaruje, że radzi sobie z urządzeniami peryferyjnymi (wzrost do 86% z 83%), tabelami (70 z 65%), wykresami w arkuszu kalkulacyjnym (63 z 58%), programami graficznymi (63 z 60%) i oczywiście diagnozowaniem i rozwiązywaniem problemów z komputerem (70 z 68%, czyli tyle samo, ile deklaruje umiejętność edycji tabel w edytorze tekstu i więcej, niż potrafi edytować wykres w arkuszu kalkulacyjnym). Z 59% do 64% wzrosła liczba deklarujących, że ich praca wymaga posiadania podstawowych umiejętności w tej dziedzinie.

Jeśli chodzi o umiejętności powiązane z Internetem, użytkownicy również czują się coraz pewniej. Już 90% deklaruje, że potrafi założyć konto e-mail (choć program skonfigurować potrafi 65%), 89% poradzi sobie z kupowaniem bądź sprzedawaniem przez Internet, 86% z obsługą konta bankowego przez Internet. Z 13 do 15% wzrósł odsetek osób deklarujących umiejętność posługiwania się podpisem elektronicznym, z 20 do 24% umiejących przesłać dokument do urzędu za pomocą profilu zaufanego ePUAP. Profil ePUAP znało 35% ankietowanych, platformę zaś 42%, ale z komentarzy wynika, że ma ona opinię trudnej i mało przejrzystej.

Ze stron urzędów ankietowani korzystają coraz chętniej i coraz więcej. 61% poszukiwało na nich informacji w ostatnim miesiącu, 22% w ciągu ostatnich dwóch miesięcy, a tylko 4% deklaruje, że nigdy tego nie robili. Najczęściej poszukiwane (62%) są oferty pracy, na dalszej pozycji (40%) sprawy związane ze zdrowiem oraz szkolnictwem (38%). Cenne są również informacje o ubezpieczeniach i zasiłkach, sprawach osobowych (prawo jazdy, paszport, akty stanu cywilnego), informacje podatkowe, prawa konsumenckie, motoryzacyjne, projekty ustaw, dotacje i projekty unijne, statystyki i raporty, informacje o działalności gospodarczej, sprawy budowlane i przetargi publiczne. Co ważne, ankietowani wysoko ocenili przydatność informacji (74% pozytywnie i raczej pozytywnie) oraz ich zrozumiałość (69%). Najsłabszym ich punktem jest wyszukiwanie, ocenione pozytywnie przez 63% pytanych, neutralnie przez 25% i negatywnie przez 10%. Jest jednak coraz lepiej.

35% ankietowanych zadeklarowało, że w 2013 roku podjęli próbę załatwienia swojej sprawy przez Internet, z czego 82% nie miała problemu ze zrozumieniem procesu. Powiodło się to w 53% przypadków, zaś 31% zostało załatwionych częściowo. W 54% przypadków można było śledzić postęp sprawy przez Internet. Reasumując, jeden z pięciu Internautów był niezadowolony ze spotkania z internetowym urzędem, przy czym głównym powodem frustracji była niemożność załatwienia spraw bez odwiedzania urzędu. Ankietowani narzekali także na niezrozumiałe instrukcje, zawiłe formularze i problemy techniczne.

Mimo znanych problemów i łatwej do zaobserwowania w różnych środowiskach niechęci do urzędów w ogóle, jedynie co ósmy ankietowany nie zdecyduje się na skorzystanie z usług internetowych instytucji publicznych. Powody są różne, od braku zaufania, czy aby na pewno sprawa zostanie właściwie załatwiona, przez brak konkretnych usług po zamiłowanie do kontaktu z żywym człowiekiem w okienku. Z zamieszczonych w raporcie komentarzy wynika, że obawiają się także zagrożeń, oszustów, hakerów i nie wierzą w zabezpieczenia od strony państwa i instytucji.

W raporcie znalazły się także oczekiwania użytkowników względem usług świadczonych przez Internet. Ankietowani chcieliby oczywiście móc załatwić więcej spraw bez potrzeby udawania się do nieprzyjemnych urzędów, ale też chcieliby dostać więcej informacji o możliwościach platform i lepszą promocję.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.