Rewolucja zaczęła się w McDonald's. Wzrost płacy minimalnej nakręca robotyzację

Rewolucja zaczęła się w McDonald's. Wzrost płacy minimalnej nakręca robotyzację07.04.2016 10:58

Podwyższenie płacy minimalnej jest obecnie jednym z kluczowychtematów w Stanach Zjednoczonych. 15 dolarów za godzinę oznaczaogromną podwyżkę kosztów zatrudnienia szczególnie w masowejgastronomii, gdzie w takim choćby McDonald's kasjer zarabiał dotąd8-11 dolarów. Reakcje restauratorów musiały jednak zaskoczyćdemokratycznych polityków, zapewne liczyli na zupełnie coś innego.Jak donoszą branżowe media, zainteresowanie automatyzacją irobotyką jest ogromne – i już niebawem może się okazać, żepracy w restauracjach po prostu nie będzie.

Nawet u nas w Polsce możemy już w wielu restauracjach McDonald'szobaczyć samoobsługowe terminale kasjerskie, w których klient może„wyklikać” swoje zamówienie, zapłacić kartą i otrzymaćnumerek. Potem zostaje już tylko czekać na przygotowaniezamówionego dania. Menedżerowie restauracji nic nie mówią oredukcji zatrudnienia, podkreśla się jedynie, że dziękiwprowadzeniu takiego sposobu obsługi klienta udało sięprzyspieszyć wydawanie zamówień o nawet jedną trzecią.

Zaczęło się od kas samoobsługowych (źródło: zerohedge.com)
Zaczęło się od kas samoobsługowych (źródło: zerohedge.com)

To jednak dopiero początek. Restauracje w Chicago rozpoczęłytesty samoobsługowych „terminali kawowych”. Zamiast składaćzamówienie, czy to w kasie, czy przez terminal samoobsługowy,klient może teraz podejść do maszyny przygotowującej kawę, nadotykowym ekranie wskazać to, czego chce się napić, a następniezapłacić kartą kredytową 2,99 USD. Do wyboru są m.in. rozmaitewersje latte, mokki i cappucino, można ustawić sobie ilość irodzaj mleka, cukru, syropów smakowych oraz oczywiście użytegoespresso.

Kolejny krok to eliminacja baristów (źródło: brandeating.com)
Kolejny krok to eliminacja baristów (źródło: brandeating.com)

Stworzenie takiego systemu dla McDonald's nie mogło być dużymproblemem. W większości restauracji kawa już teraz jest zautomatu, co najwyżej pracownik dodaje syropów smakowych do kubka.Zautomatyzowano więc ten ostatni krok, dodając jeszczeelektroniczną obsługę płatności kartą – i tak oto miejscepracy dla coraz bardziej kosztownego baristy zostało zastąpionepracą maszyny. Warto podkreślić, że obecnie w StanachZjednoczonych 47% pracowników otrzymujących płacę minimalną (ok.1,5 mln ludzi) pracuje właśnie przy przygotowaniu żywności i jejwydawaniu.

Interesujące mogą być wyniki badań postaw konsumentów wobecautomatyzacji restauracji fast-food. Taco Bell poinformował wzeszłym roku, że wśród klientów korzystających zsamoobsługowych systemów wskaźnik zadowolenia ze świadczonejusługi wzrósł o 15% w stosunku do tych, którzy zamawiali wkasach, a co najciekawsze, wzrosła także średnia wartośćzamówienia – i to aż o 20%. Wzrosła także sprzedaż produktówo trudnej do wymówienia nazwie.

Analitycy uważają, że ludzie coraz mniej chcą kupować twarząw twarz. Automatyzacja eliminuje społeczną presję, przed maszynąnikt nie musi się starać nieźle wypaść, klienci nie wstydząwięc zamawiać się pokarmów mających więcej kalorii.Automatyczne kioski nigdy też nie zapominają zasugerować, że cośjeszcze można by kupić. Klienci już wybrali – w handlu maszynysą lepsze od ludzi.

Ekonomiści wciąż nie potrafią za to jednoznacznieodpowiedzieć, jak eliminacja tych najniżej opłacanych prac odbijesię na rynku, i kto będzie w fast-foodach jadał, gdy tychnajbiedniejszych na hamburgera z McDonald's już po prostu nie będziestać. Głośna ostatnio koncepcja „gwarantowanego dochodupodstawowego”, w myśl którego państwo miałoby obywatelom płacićpewną kwotę pieniędzy tylko za to, że żyją, nigdy nie zostałaprzetestowana w praktyce na większą skalę, a społecznekonsekwencje jej wprowadzenia mogą być znacznie dziwniejsze, niżpolitykom się wydaje.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.