Rezerwujesz nocleg? Oszuści tylko czekają na twoje pieniądze

Rezerwujesz nocleg? Oszuści tylko czekają na twoje pieniądze23.10.2023 19:51
Oszustwo "na Booking".
Źródło zdjęć: © Adobe Stock, X | Piotr Gnyp

Profil Niebezpiecznik na platformie X ostrzega przed oszustwami "na Booking". Przestępcy próbują wyłudzić pieniądze za nocleg na fałszywy rachunek bankowy.

"Rezerwujący otrzymują prośbę o płatność na lewy rachunek bankowy, ale w ramach czata z »prawdziwym« kontem na Bookingu" – ostrzega Niebezpiecznik na niegdysiejszym Twitterze. Dokładne źródło problemu nie jest znane, jednak można podejrzewać, że cyberprzestępcy przejęli wiele kont hoteli (lub komputerów pracowników obiektów).

Oszustwo na Bookingu. Przestępcy proszą o przelanie pieniędzy

Zasadę działania przestępców pokazuje użytkownik Piotr Gnyp pod wątkiem na profilu Niebezpiecznik. Z opublikowanych zrzutów ekranu wynika, że cyberprzestępcy korzystający z oficjalnych kont hoteli proszą rezerwujących nocleg o przelanie wskazanej kwoty na podany rachunek bankowy. Ten proces ma służyć "weryfikacji karty bankowej". Przestępcy w imieniu hotelu piszą, że pieniądze zostaną zwrócone po rzeczonej "weryfikacji".

Problem tkwi natomiast w tym, że tego typu działania polegające na pobieraniu od klientów pieniędzy w ramach sprawdzenia rachunku bankowego – nie są praktykowane przez hotele. Każda prośba ze strony hotelu o wykonanie przelewu powinna skutkować natychmiastowym zwiększeniem czujności użytkownika.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Komentujący wątek zwracają też uwagę, że równolegle z rozmową w aplikacji Booking, rezerwujący mogą też otrzymywać wiadomości w komunikatorze WhatsApp – to w celu zwiększenia wiarygodności oszustwa. Na ten moment Booking nie odniósł się do procederu, natomiast liczba prób oszustw – zdaniem Niebezpiecznika – wzrasta.

Należy więc mieć się na baczności podczas wszelkich prób rezerwacji noclegów przez aplikację Booking. Kiedy nie będziesz mieć pewności, że wiadomość od hotelu nie jest próbą wyłudzenia pieniędzy, rozsądnym będzie kontakt z obiektem inną drogą – np. mailową lub poprzez wykonanie połączenia do recepcji. Warto też zgłaszać wszelkie tego typu działania obsłudze aplikacji Booking.

Norbert Garbarek, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.