Robisz to w mediach społecznościowych? Tych 5 błędów popełniamy najczęściej

Robisz to w mediach społecznościowych? Tych 5 błędów popełniamy najczęściej26.10.2021 15:10
Źródło zdjęć: © Unsplash.com | Camilo Jimenez
Artykuł sponsorowany

Instagram, Twitter, Facebook czy TikTok – dziś niemal wszyscy dobrowolnie udostępniają w mediach społecznościowych swoje dane całemu światu. Niestety, tego typu praktyki często zagrażają nie tylko cyfrowemu bezpieczeństwu.

Niemal każdy prowadzi dziś dwa życia – to prawdziwe oraz cyfrowe. W sieci pokazujemy siebie takimi, jakimi chcielibyśmy być postrzegani w tym realnym świecie. Udostępniamy zdjęcia i filmy, dzielimy się aspektami swojego życia osobistego, upodobaniami, antypatiami, a także niekiedy poufnymi informacjami.

Nie wszyscy jednak biorą pod uwagę fakt, że internet oprócz wielu zalet, niesie ze sobą poważne zagrożenia w postaci inwigilacji, dezinformacji czy narażenia się na ataki oszustów i prześladowców. Eksperci z firmy Bitdefender zajmującej się cyberbezpieczeństwem wskazują na pięć najczęściej popełnianych błędów przez użytkowników mediów społecznościowych, które mogą prowadzić do utraty prywatności, a nawet uszczuplenia domowego budżetu:

  1. Używanie tego samego hasła na wielu kontach,
  2. Pomijanie podstawowych zabezpieczeń,
  3. Nadmierne udostępnianie danych osobowych i wydarzeń z życia prywatnego,
  4. Zaniedbywanie sprawdzania oznaczonych zdjęć,
  5. Akceptacja zaproszeń do nieznajomych.

Specjaliści wskazują, że silne hasła są kluczem do osobistych i finansowych informacji online. Z tego względu w każdym z portali społecznościowych powinniśmy mieć unikalne hasło złożone z różnych znaków: wielkich i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych.

Samo hasło też nie zabezpiecza nas w stu procentach. Tak więc warto zwrócić uwagę na dodatkowe ustawienia prywatności i bezpieczeństwa. Do takich należą funkcje uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA) lub wieloskładnikowego (MFA).

Konfiguracja 2FA dla konta na Facebooku zajmuje tylko minutę. Użytkownik, włączając tę funkcję, oszczędzi sobie dużego bólu głowy, kiedy jego dane uwierzytelniające trafią w niepowołane ręce. Warto też przejrzeć publiczny status swojego konta i zastanowić się, czy każdy musi mieć dostęp do publikowanych informacji, takich jak chociażby zdjęcia i lokalizacja.

Mariusz Politowicz z firmy Marken

Kierownik działu technicznego wsparcia produktów Bitdefender

W kwestii udostępniania danych powinniśmy wstrzymać się z publikowaniem numer telefonu, daty urodzenia, miejsca zamieszkania i adresu e-mail. W ten sposób zmniejszamy ryzyko stania się celem oszustów i cyberprzestępców wyłudzających poufne dane.

– Doradzałbym, aby unikać publikowania zbyt wielu zdjęć. Rekruterzy i firmy często sprawdzają profil w mediach społecznościowych przed zatrudnieniem. Jeśli szukamy pracy, lepiej przejrzeć swoje albumy lub przynajmniej ustawić niektóre zdjęcia jako prywatne – tłumaczy Politowicz.

Warto też zwrócić uwagę na wpisy, w których zostaliśmy oznaczeni. Często robią to boty lub osoby kompletnie nam nieznane, a to znów może doprowadzić do naruszenia naszej reputacji w sieci. Choć chęć posiadania jak największej liczby obserwatorów lub znajomych może być kusząca, nie należy również zaakceptować zaproszeń od obcych osób, żeby uniknąć umożliwienia im dostępu do naszych treści.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.