Rynek przeglądarek wg Net Applications: Firefox po raz pierwszy przegrał z Chrome

Rynek przeglądarek wg Net Applications: Firefox po raz pierwszy przegrał z Chrome02.04.2014 17:56

Pojawiły się właśnie nowe dane o globalnym rynku przeglądarekod firmy Net Applications – i dają one do myślenia. Po razpierwszy także i w tym rankingu Chrome pokonało Firefoksa, stającsię drugą co do popularności przeglądarką planety. Co gorsze,wyniki „ognistego liska” są najgorsze od lat.

Minął piąty miesiąc od wydania Interner Explorera 11, inajwyraźniej podjęte przez Microsoft działania na rzecz reanimacjiswojej przeglądarki przyniosły owoce. W styczniu zdołała onaprzekroczyć próg 55% (łącznie dla wszystkich wersji), a terazpochwalić się może już wynikiem na poziomie niemal 58% rynku.Zyskuje przede wszystkim nowa wersja IE11, kosztem IE10 i IE9, jakoże użytkownicy Windows XP nie są w stanie wyjść poza zmurszałeIE8.

Powody do zadowolenia ma także w Google. W tradycyjnienieprzychylnym dla jego przeglądarki badaniu Net Applications,Chrome zdołało nie tylko odrobić straty z zeszłego roku, ale teżpokonało wreszcie Firefoksa, osiągając wynik ponad 17,5%. Zeszłosię to w czasie z premierą Chrome 33 i Firefoksa 28. Z danych opopularności poszczególnych wersji widać, że aktualizacjeprzeglądarki Google'a zachodzą znacznie szybciej – w ciągumiesiąca trzy czwarte użytkowników Chrome korzystało już z nowejwersji, podczas gdy w wypadku Firefoksa swoją przeglądarkęzaktualizowała tylko jedna piąta.

Firefox tymczasem poznał drugie dno, kończąc marzec z wynikiemjeszcze gorszym niż w najgorszym od 5 lat lutym. Jego popularnośćto już tylko 17,26%. Następne miesiące pokażą, jak burza wokółnowego CEO Mozilli wpłynie na ten wynik. Niekoniecznie musi ona gopogorszyć – warto pamiętać, że znaczną rolę w badaniu Net Applications odgrywająkraje konserwatywnej obyczajowo Azji, gdzie media przychylnie komentują stanowisko Brendana Eicha w kwestii legalizacji małżeństw homoseksualnych.

Stawkę zamykają, jak się można spodziewać, Safari, z wynikiem5,7% i Opera, z wynikiem 1,2%.

Wyniki w Statcounterze wyglądają zgoła inaczej. Tu Chrome jestjuż od dawna najpopularniejszą przeglądarką planety, z udziałemw rynku na poziomie 43,7%. Drugie miejsce należy do InternetExplorera (22,6%), zaś trzecie do Firefoksa (18,8%). Safari możesię za to pochwalić wynikiem niemal 10%, podczas gdy Opera maniecałe 1,4%.

Nie mniej ciekawie wyglądają dane z rynku systemówoperacyjnych. Łączny wynik Windows w badaniu Net Applications to90,9%, z czego zdecydowaną większość stanowią użytkownicyWindows 7 (już 48,8%). Osoby korzystające z umierającego WindowsXP przesiadają się przede wszystkim na „siódemkę”. W czasiegdy Windows 8 i 8.1 zyskały łącznie 0,6 punktu procentowego,Windows 7 zdobyło niemal 1,5 p.proc. Stracił za to nieco OS X(spadając o 0,11 p.proc. do poziom 7,57%), zyskał zaś Linux, który ma już w Net Applications 1,5%.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.