Rynek układów graficznych: Intel na topie, NVIDIA zyskuje, a AMD traci

Rynek układów graficznych: Intel na topie, NVIDIA zyskuje, a AMD traci18.11.2014 09:58
Redakcja

Coraz więcej użytkowników nie przykłada większej wagi do wydajności karty graficznej, w jaką jest wyposażony ich komputer – takie wnioski można wysnuć na podstawie najnowszego raportu dotyczącego liczby sprzedawanych układów i rynku chipów graficznych. Wbrew pozorom, najpopularniejsze są nie dedykowane rozwiązania takie jak karty z serii GeForce i Radeon, lecz układy zintegrowane np. z procesorem. To właśnie w nich leży największy potencjał.

Według danych opublikowanych przez serwis Jon Reddie Research, największym udziałem na rynku może cieszyć się firma Intel. To właśnie ona dostarcza najwięcej układów graficznych, bo znajdują się one bezpośrednio w procesorach. Minęły już czasy, w których zintegrowana grafika nie pozwala na nic więcej, niż jedynie obsługę pulpitu: dzięki nim możemy korzystać z akceleracji graficznej, oferują one wsparcie dla nowoczesnych rozwiązań takich jak DirectX i OpenCL, a dzięki QuickSync pozwalają na bezproblemowe kodowanie i dekodowanie treści multimedialnych. Układy Iris Pro pokazują z kolei, że nawet granie na karcie zintegrowanej jest jak najbardziej możliwe.

Nie dziwi więc, że Intel tylko się umacnia: w ostatnim kwartale liczba dostarczanych przez niego układów wzrosła o 11,6%, a udział na rynku wynosi już aż 71,8%. Znacznie gorzej wygląda sytuacja dwóch gigantów tworzących dedykowane karty graficzne, NVIDII i AMD: pierwsza z firm co prawda odnotowała wzrost sprzedaży o 13% względem poprzedniego kwartału, ale udział na rynku wynosi 14,1% i jest o 1,6% gorszy niż przed rokiem. Sytuacja tej firmy może jednak wyglądać zupełnie inaczej w ostatnim kwartale tego roku. Wprowadzone na rynek karty z serii GTX 980 i GTX 970 korzystające z architektury Maxwell sprzedają się jak świeże bułeczki i w swojej klasie cenowej są w zasadzie bezkonkurencyjne – producent sam przyznaje, że liczba zamówień i zainteresowanie użytkowników jest ogromne. Co ważne, NVIDIA sztucznie wstrzymała się z wprowadzeniem modelu GTX 960, który według przewidywań mógłby zdominować segment kart do 1000 zł. Ten model ma pojawić się na początku przyszłego roku, możliwe, że tylko ugruntuje dobrą pozycję firmy pomimo specyfiki rynku.

W tym samym czasie AMD zaliczyło spadek o 7% względem poprzedniego kwartału. Również w skali rocznej nie wygląda to dobrze, bo firma posiada co prawda taki sam udział co NVIDIA (14,1%), ale spadek o 5,8% względem roku poprzedniego jest nie do zignorowania. Producent ten co prawda jeszcze nie wprowadził nowej architektury ani mniejszego procesu technologicznego i wiele osób czeka na nowe Radeony, ale dane te zawierają także informacje o układach zintegrowanych – tutaj AMD ma przecież do dyspozycji swoje APU, które pomimo atrakcyjnej ceny i ciekawych rozwiązań (jak choćby testowane przez nas, bardzo szybkie OpenCL) pozwalających na znacznie bardziej komfortową grę niż na układach Intela, nie są częstym wyborem. Firma przygotowuje kolejne obniżki cenowe dla kart z serii R9 290/290X, ale nie wiadomo, czy to w realny sposób wpłynie na jej kondycję na rynku układów graficznych. Wszystko wskazuje na to, że duże zmiany może przynieść dopiero zmiana technologii.

Wśród przedstawionych przez JPR danych znajdziemy jeszcze jedną, bardzo ciekawą informację – stosunek sprzedawanych układów graficznych do komputerów PC. Wynika z niego, że obecnie aż 68% komputerów korzysta z układów zintegrowanych. Gdyby doliczyć do tego inne urządzenia, takie jak tablety i smartfony (które przecież są bardzo popularne), to byłoby trudno nie zgodzić się z tezą, iż rasowi gracze stają się niszą. Jeżeli ktoś na komputerze gra lub zajmuje się grafiką 3D, faktycznie potrzebuje dyskretnej karty. W przeciwnym wypadku lepszym wyborem będzie rozwiązanie zintegrowane: jest tańsze, bo i tak wbudowane w procesor, nie wymaga tyle energii, ani dodatkowego chłodzenia.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.