Rządowy sklep online. Tylko czy znajdą się chętni na zakupy?

Rządowy sklep online. Tylko czy znajdą się chętni na zakupy?27.06.2023 14:51
Minister rolnictwa i rozwoju wsi Robert Telus oraz sekretarz stanu Rafał Romanowski spotkali się z reprezentantami polskich sieci sklepów spożywczych.
Źródło zdjęć: © Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Polski rząd chce stworzyć wspólną platformę internetową dla sklepów spożywczych, dzięki którym polskie sklepy będą mogły konkurować z zagranicznymi dyskontami i supermarketami. Informacja wywołała sporo kontrowersji wśród ekspertów branży handlowej, a niektórzy wskazują nawet na niewielkie szanse na powodzenie projektu.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zorganizowało spotkanie z przedstawicielami polskich sklepów spożywczych, które miałyby stworzyć wspólną platformę sprzedaży on-line. Nowa platforma miałaby stanowić konkurencję dla zagranicznych sieci handlowych, które obejmują dominującą pozycję na rynku.

Komunikat opublikowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opisuje spotkanie następująco:

"Jednym z pomysłów przedstawionych przez reprezentantów sieci polskich sklepów spożywczych było stworzenie wspólnej platformy sprzedaży produktów on-line. Jak poinformowali przedstawiciele branży, pierwsze testy takiej platformy już trwają, a ich wyniki są obiecujące. – Wspólna sprzedaż produktów na takiej platformie mogłaby dać polskim sieciom przewagę konkurencyjną" – przyznał wiceminister Romanowski.

Jak podkreślił wiceminister Rafał Romanowski, jedną z form wsparcia polskich sieci sklepów spożywczych może być współpraca z KGS. Sekretarz stanu poinformował, że firmy te mogą zaopatrywać się w towar od polskich producentów należących do Krajowej Grupy Spożywczej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Serwis cashless ustalił, że w spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Krajowego Związku Spółdzielni, Grupy Zakupowej HIT, Spółdzielni Obrotu Towarowego Przemysłu Mleczarskiego SOT, sieci sklepów Grześ, Mirabelka, Top Market oraz Polskiej Sieci Handlowej Pokus.

Dziwić może brak przedstawiciela Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Spożywców "Społem", który jest największym tego typu podmiotem na rynku. Jak ustalił serwis cashless, przedstawiciel spółdzielni nawet nie został powiadomiony o takim spotkaniu.

Eksperci sceptycznie podchodzą do pomysłu

Pomysł polskiego rządu budzi spore kontrowersje wśród ekspertów. Analitycy wskazują, że Polacy raczej nie są zainteresowani zakupami online w przypadku produktów spożywczych. Większość z nas woli kupować żywność codziennie w normalnych, stacjonarnych sklepach.

Sporą barierą rozwoju branży są koszty transportu, zwłaszcza produktów świeżych, wymagających chłodzenia. Rządowa platforma musiałaby też konkurować z innymi, zagranicznymi podmiotami już dostępnymi na rynku.

Paweł Maziarz, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.