Safari zapobiega śledzeniu, mniejsi reklamodawcy jej nienawidzą

Safari zapobiega śledzeniu, mniejsi reklamodawcy jej nienawidzą15.09.2017 11:46

Apple ma kolejnych wrogów. Tym razem firma „zawiniła” jednostronnym i twardym podejściem do… prywatności użytkowników. Grupa reklamodawców i marketingowców zawiązała koalicję sprzeciwiającą się kierunkowi, w jakim rozwija się przeglądarka Safari na dekstopach. Członkowie koalicji są zaniepokojeni tym, jak Apple ogranicza ich możliwości na systemie macOS i grozi całemu segmentowi cyfrowej reklamy. To działanie może jednak wzmocnić pozycję Google'a i Facebooka na rynku reklamy.

Koalicja opublikowała list otwarty, pod którym podpisało się 6 największych sieci reklamowych. List jest odpowiedzią na wprowadzony w Safari 11 mechanizm Intelligent Tracking Prevention (ITP), zapowiadany w czerwcu, na tegorocznym WWDC. Przeglądarka ma wykorzystać maszynowe uczenie, by coraz lepiej rozpoznawać mechanizmy śledzące zachowanie użytkowników, jak zewnętrzne ciasteczka z sieci reklamowych. ITP ma skrócić czas działania mechanizmów śledzących do 24 godzin.

Apple twierdzi, że nie chodzi o blokowanie reklam, ale o szacunek dla prywatności użytkowników przeglądarek w Sieci pełnej kierowanych reklam i zbierania ogromnych ilości danych o każdym z nas. Dla reklamodawców jednak może to oznaczać koniec działalności, o ile nie są Facebookiem i Googlem – użytkownicy i tak są zalogowani do ich usług całymi dniami, więc te firmy nie muszą się zbytnio gimnastykować, by dostarczyć nam reklamy skrojone na miarę. Ponadto wiele osób odwiedza ich strony przynajmniej raz dziennie.

Dla mniejszych reklamodawców, którzy nie mają po swojej stronie popularnych usług, 24-godzinny limit życia mechanizmów śledzących uczyni je bezwartościowymi. Adroll czy Criteo mogą zwyczajnie wypaść z rynku, mimo że zarządzają ciasteczkami i reklamami na tysiącach stron. Tym sposobem dźwignia handlu internetowego wpadłaby w ręce trzech ogromnych korporacji.

Pozostałe argumenty koalicji nie są już tak przekonujące. W liście możemy też przeczytać, że Apple swoimi działaniami nie odzwierciedla woli użytkowników i postawi mur między markami i odbiorcami. Tylko że to problem dla reklamodawców i przemysłu, ale nie dla zwykłych użytkowników. Niemniej jednak koalicja domaga się, by internauci mieli wybór, czy chcą być śledzeni i otrzymywać przydatne, konstruktywne reklamy.

Z jednej strony Apple robi krok świetny z punktu widzenia PR-u, ale długofalowe konsekwencje tego posunięcia mogą nas pchnąć w objęcia reklamowego monopolu. Internet już stoi na krawędzi tej przepaści.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.