Samsung drugi raz oszukuje w reklamach Galaxy A8. Pokazuje zdjęcia z lustrzanki

Samsung drugi raz oszukuje w reklamach Galaxy A8. Pokazuje zdjęcia z lustrzanki04.12.2018 17:55

Można powiedzieć, że ten typ oszustwa przeszedł już do klasyki, co wcale nie usprawiedliwia żadnego z producentów telefonów. W kampanii reklamowej smartfonu Galaxy A8 w Malezji, Samsung wykorzystał zdjęcie zrobione lustrzanką i do tego dał się złapać na gorącym uczynku.

Złamali prostą zasadę – nie wolno brać zdjęć z profesjonalnych aparatów fotograficznych i udawać, że są to przykładowe zdjęcia ze smartfonu. Wielu już próbowało i zwykle kończyło się to małym skandalem, gdyż trudno nie zauważyć takiego oszustwa. Tym razem wpadł brazylijski oddział marketingu, ale jego pomyłka przekroczyła kolejną granicę nieuczciwości. Co gorsza, zdjęcie nie pochodziło nawet ze specjalnej sesji, jak w przypadku Nokii czy Huaweia.

Te same błędy, zero wniosków

Marketingowcy Samsunga widocznie nie umieją uczyć się na błędach. W niemal identyczny sposób wpadli podczas promowania Galaxy A8, gdy zdjęcia kupione na Getty Images i poddane retuszowi miały przekonać nas o wspaniałej jakości selfie z tego smartfonu. Mimo tego znów kupili zdjęcie stockowe, umieścili je na stronie promującej ten sam smartfon. Może liczyli na to, że za drugim razem nikt się nie zorientuje?

Zorientowała się jednak autorka zdjęcia, Dunja Djudjic, i opisała sprawę na swoim blogu. Dunja przeniosła niedawno swoją galerię na portal EyeEm i na mocy umowy z Getty Images niektóre z jej prac zostały wystawione na sprzedaż.

oryginalne zdjęcie / Dunja Djudjic
oryginalne zdjęcie / Dunja Djudjic

Autorka otrzymała informację o tym, że ktoś kupił jej zdjęcie, a nic tak nie rozgrzewa serca fotografa, jak pierwsza sprzedaż w nowym miejscu. Nie dziwi więc, że chciała dowiedzieć się, kto kupił jej zdjęcie. Wyszukiwanie obrazem doprowadziło ją na stronę Samsunga. Tam znalazła swój autoportret ze zmienionym kolorem włosów, retuszowaną twarzą i bez oryginalnego tła, pokazujący rzekome możliwości przedniego aparatu Galaxy A8. Z oczu znikły naczynka krwionośne, włosy zyskały rudawy odcień, skóra została wygładzona, znikły pieprzyki.

zrzut ekranu ze strony Samsung Malezja / diyphotography.net
zrzut ekranu ze strony Samsung Malezja / diyphotography.net

Nie ma pewności, że Samsung kupił to zdjęcie

Dunja zwróciła też uwagę na ciekawy problem, związany ze sprzedażą cyfrowych zdjęć. W zasadzie nie ma gwarancji, że Samsung kupił jej zdjęcie. Można spokojnie założyć, że agencje marketingowe mają duże abonamenty i mogą wykorzystywać dziesiątki zdjęć w ciągu miesiąca, a opłata za nie zostanie zarejestrowana przy pobieraniu kolejnego abonamentu. EyeEm nie zarejestrował jeszcze transakcji, gdy powstawał ten artykuł, serwis Getty nie odpowiedział, a kontakty z Samsungiem kończyły się zwykle instrukcjami korzystania ze smartfonu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.