Seagate: dyski SSD nigdy nie będą równie opłacalne co HDD

Seagate: dyski SSD nigdy nie będą równie opłacalne co HDD14.09.2015 16:08
Redakcja

Choć ceny dysków SSD od dłuższego czasu sukcesywnie spadają, niektórzy producenci najwyraźniej nie mogą się z tym faktem pogodzić i wieszczą, że nośniki półprzewodnikowe i tak nie są w stanie konkurować z HDD. Tego typu słowa można było usłyszeć z ust wiceprezesa ds. finansów Seagate, firmy, której najważniejszych produktem są właśnie dyski magnetyczne.

Dave Morton wygłosił swoje zdanie na temat walki między różnymi technologiami podczas konferencji Citigroup. Według niego niezależnie od sytuacji i zmian na rynku, dyski SSD nigdy nie będą tak tanie, jak HDD – nigdy nie zaoferują równie atrakcyjnego przelicznika na gigabajt, ponieważ jest to rozwiązanie znacznie bardziej kosztowne. Najbliższe lata mają natomiast przynieść dalsze zwiększanie się gęstości zapisu na HDD, co da w efekcie jeszcze pojemniejsze napędy przy zachowaniu obecnych cen. Można więc uważać, że SSD to tylko chwilowy trend, który kiedyś odejdzie w niebyt.

W swojej argumentacji Morton zapomina jednak o pewnej istotnej kwestii – wydajności. Obecnie nawet najszybsze dyski talerzowe nie mają najmniejszych szans w starciu z większością SSD. Nawet jeżeli zaoferują podobne transfery sekwencyjne, ich czas dostępu będzie znacznie większy. To właśnie ten parametr przekłada się natomiast na komfort pracy. Kto natomiast raz spróbował SSD podczas codziennego korzystania z komputera, ten na ogół nie chce wracać do powolnego HDD. Różnica ta jest istotna nie tylko w przypadku użytkowników domowych, ale także firm: znacznie wyższa w przypadku SSD wartość IOPS powoduje, że nadają się one idealnie do zastosowań, gdzie wykonywana jest duża liczba operacji. Już teraz wiele firm np. hostingowych oferuje bazy danych na oddzielnych dyskach właśnie tego typu. Tutaj niska cena za gigabajt nie jest żadnym argumentem, liczy się wydajność. Pozostałe dane mogą pracować na pojemnych HDD, ale szybkość dostępu do nich jest znacznie mniejsza.

Sytuacja na rynku zmienia się bardzo dynamicznie. Za sprawą rosnącej konkurencji, ceny SSD od dłuższego czasu spadają – autor tego wpisu doskonale pamięta, że pięć lat temu za SSD o pojemności 128 GB należało zapłacić ponad 1000 zł. Obecnie nośniki takie można dostać za około 200 zł. Taka pojemność jest natomiast wystarczająca do zainstalowania systemu, a także większości aplikacji, z jakimi pracujemy na co dzień. Pozostałe dane możemy umieścić na tańszym HDD. Wielu użytkowników nie może się jeszcze z dyskami magnetycznymi rozstać, niemniej zalety SSD kuszą: to nie tylko znacznie większa wydajność pozwalająca na „przywrócenie do życia” starszego komputera, ale również mniejszy pobór prądu, a także niewrażliwość na wstrząsy. Ta ostatnia zaleta jest natomiast nie do przecenienia w przypadku posiadaczy laptopów.

Seagate jest na nie i w atrakcyjność cenową SSD nie wierzy, innego zdania są natomiast producenci, którzy inwestują w pamięci półprzewodnikowe. SanDisk i Toshiba wierzą, że w 2020 roku ceny SSD na rynku biznesowym zrównają się z cenami HDD. Nie są to słowa rzucane na wiatr. Miesiąc temu Samsung zaprezentował swój kolejny dysk korzystający z nowych pamięci: udało się stworzyć SSD o pojemności aż 16 TB. To znacznie więcej, niż osiągają obecnie HDD. Cena jest oczywiście ogromna, ale nie o to tu chodzi. Powstawanie tego typu napędów powoduje kolejne zmiany na rynku i dalsze spadki cen. Dyski magnetyczne mogą obecnie powoli nadrabiać straty, a ich producenci są zmuszeni do opracowywania kolejnych metod zwiększających gęstość zapisu. Nie mogą przy tym zapomnieć o niezawodności.

Słowa pracownika Seagate wydają się nie mieć większego sensu: owszem, obecnie za gigabajt HDD przyjdzie nam zapłacić około 0,033 dolara. W przypadku SSD jest to już aż 0,58 dolara. Gdy weźmiemy jednak pod uwagę IOPS, porównanie wypada zupełnie inaczej. Żadna technologia nie jest natomiast niezastąpiona, co pokazały nam już dyskietki, płyty CD czy nawet DVD. Jako klienci możemy jedynie cieszyć się ze spadku cen pamięci półprzewodnikowych.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.