SendShapes — DRM dla druku 3D

SendShapes — DRM dla druku 3D02.09.2013 12:40
Drukarka Airwolf 3D V5

Drukowanie i skanowanie 3D daje ogromne możliwości kopiowania praktycznie każdego przedmiotu, jaki wpadnie nam w ręce. Większość z nich ma jednak zastrzeżony wzór i nawet jeśli kupimy opis modelu, który pozwoli nam wydrukować pewien przedmiot, jego autor będzie chciał się upewnić, że zrobimy to tyle razy, na ile nam pozwoli (czyli za ile licencji zapłacimy). Tylko jak to zrobić?

Odpowiednie rozwiązanie jest właśnie opracowywane przez firmę Authentise, która działa od niedawna w Mountain View. Technologia pod nazwą SendShapes będzie komercyjnie dostępna już w przyszłym miesiącu. Oprogramowanie stworzone przez startup pozwala wysłać opis modelu do drukarki użytkownika w taki sposób, że można go wydrukować tylko raz. Odbiorca nie otrzymuje pełnego pliku z projektem, który mógłby kopiować i rozpowszechniać dalej, a jedynie program pobierający instrukcje dla drukarki, które zostaną przez nią „zapomniane” kiedy tylko skończy się proces drukowania.

Drukarka Airwolf 3D V5
Drukarka Airwolf 3D V5

Andre Wegner, współzałożyciel firmy, zdradził na łamach MIT Technology Review, że są już firmy zainteresowane otwarciem podobnej do iTunes platformy, gdzie można kupić sobie przedmiot do samodzielnego wydrukowania. Konkretne nazwy nie padły, ale jego zdaniem na przykład takie firmy jak Disney za drobną opłatą mogą pozwalać klientom drukować sobie postacie z filmów. Zastosowania takich technologii upatruje również w miejscach, gdzie przydatna jest pewna ochrona dystrybucji, na przykład gdy w grę wchodzi drukowanie części zapasowych różnych mechanizmów — wtedy lepiej mieć autoryzowany model producenta.

Wegner jest jednak realistą i nie chwali się rozwiązaniem, które nigdy nie zostanie złamane i zapewnia pełną kontrolę nad tym, co się dzieje z modelem. Liczy raczej na to, że proces kupowania i drukowania będzie na tyle łatwy i atrakcyjny, aby przyciągnąć klientów podobnie, jak robi to Amazon, Spotify czy iTunes.

To rozwiązanie pod wieloma względami przypomina DRM nakładany na filmy, gry czy książki i zapewne z podobnych powodów będzie krytykowany. O ile rozwiązanie Authentise powstaje z myślą o zapewnieniu oryginalności oraz łatwej drogi do zdobycia modelu, powstają także bardziej restrykcyjne zabezpieczenia. Nie zmienia to faktu, że w świecie drukowania 3D już miało miejsce kilka starć na tle licencyjnym. Stacja HBO na przykład domagała się, aby nuProto przestał drukować gadżety inspirowane Grą o tron. Oferująca usługi drukowania 3D z różnych materiałów firma Shapeways po kilku podobnych sytuacjach na wszelki wypadek zatrudniła prawnika.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.