Skandal w niemieckim Amazonie. Nowe towary są niszczone w imię oszczędności (aktualizacja)

Skandal w niemieckim Amazonie. Nowe towary są niszczone w imię oszczędności (aktualizacja)11.06.2018 12:02
Nowoczesny magazyn z depositphotos

Niemieckie media opisały skandaliczne działania firmy Amazon. Tym razem nie chodzi o złe traktowanie pracowników. Opisane zostało niezwykłe marnotrawstwo firmy słynącej z oszczędności.

Marnotrawstwo Amazonu dotyczy praktyki wysyłki o wiele mówiącej nazwie destroy, z której mogą skorzystać zewnętrzne sklepy, prowadzące sprzedaż za pośrednictwem sieci logistycznej Amazonu. Wysyłane w ten sposób są jednak nie tylko produkty uszkodzone i niezdatne do sprzedaży (niektóre z nich bywają sprzedane w ramach specjalnych ofert z magazynu), ale też zupełnie nowe w rozpieczętowanych opakowaniach. Ten los czeka również nadwyżki zamówień, które nie mają szans, by wyjechać z magazynów, a trafiły tam z powodu nietrafnych prognoz sprzedaży. Mówimy o dziesiątkach ton elektroniki użytkowej, sprzętu AGD, chemii gospodarczej, mebli i ubrań. Te wszystkie towary zostaną zniszczone, mimo że wiele z nich wciąż nadaje się do sprzedaży.

Dlaczego oszczędny Amazon niszczy tyle dóbr? Chodzi o oszczędność na innym, ważniejszym dla firmy poziomie. Daleko posunięte marnotrawstwo energii, użytecznych towarów i brak poszanowania dla środowiska są bowiem mniej ważne, niż szybkie oszczędności finansowe. Przekazanie dóbr potrzebującym osobom i instytucjom często nie wchodzi w grę, gdyż Amazon woli uciekać od podatków, niż działać na korzyść społeczeństwa. Tego drugiego nie da się przeliczyć na dolary, choć bywają przypadki, gdy rzeczywiście Amazon działa charytatywnie. Z nieoficjalnych źródeł wiemy, że karma dla zwierząt, jeśli została rozpakowana lub zbliża się jej termin ważności, faktycznie jest przekazywana do schronisk. Przeniesienie towarów do innego magazynu, skąd będą miały szansę wyjechać do nabywców, to także ogromne koszta. Jeśli zaś zalegające towary zostaną zutylizowane, nie trzeba będzie ich magazynować, co przynosi bezpośrednie oszczędności.

Według magazynu Frontal 21, który rozmawiał z pracownikami niemieckich magazynów Amazonu, codziennie niszczone są towary o wartości 23 tysięcy euro. Niestety nie wspomnieli o tym, że niektóre towary są niszczone z winy pracowników. Artykuły higieniczne bądź gadżety erotyczne muszą zostać zutylizowane, jeśli przed klientem dotykało ich kilkadziesiąt par rąk, by nie narażać zdrowia klientów. Media powołują się także na zdjęcia z magazynów i listy magazynowe, do których udało im się dotrzeć.

Oficjalnie Amazon stara się niszczyć tak mało towarów, jak to tylko możliwe, wiele towarów przywraca do obiegu handlowego albo przekazuje jako darowiznę. Obrońcy środowiska i niemiecki rząd ostro krytykują obecne działania. Jochen Flasbarth z niemieckiego Ministerstwa Środowiska nazwał doniesienia gigantycznym skandalem i wezwał Amazon do wyjaśnienia zarzutów. Czekamy na komentarz polskiego przedstawicielstwa firmy Amazon.

Aktualizacja

Otrzymaliśmy komentarz Marzeny Więckowskiej, rzecznika prasowego Amazon w Polsce. Poniżej znajduje się jego pełna treść.

W Amazon bardzo poważnie podchodzimy do tematu marnotrawstwa. Nieustannie pracujemy nad tym, aby coraz lepiej przewidywać, które przedmioty będą cieszyć się zainteresowaniem naszych klientów. Dzięki temu produkty nie leżą długo na półkach, a co za tym idzie – nie tracą ważności i się nie niszczą. Odpowiednie informacje i narzędzia, które pomagają zarządzać zapasami, udostępniamy także Sprzedawcom Amazon. Ponadto, w celu jeszcze większego zmniejszenia ilości produktów zwracanych i niesprzedanych, stworzyliśmy specjalny program Amazon Warehouse. W jego ramach, te przedmioty, które są nowe lub noszą nieznaczne ślady użytkowania, trafiają ponownie do sprzedaży. Każdy taki produkt wcześniej przechodzi oczywiście rygorystyczny proces kontroli, jest klasyfikowany pod względem jakości, w razie potrzeby naprawiany, ponownie pakowany i udostępniany klientom na stronie Amazon.de/warehousedeals. Natomiast te przedmioty, które nie mogą zostać włączone do programu Amazon Warehouse, przekazujemy w ramach darowizn. A jeśli nawet to nie jest możliwe, jeśli dany przedmiot, który nie został sprzedany na stronie Amazon nie może zostać oddany do producenta, ponownie sprzedany, czy przekazany instytucji dobroczynnej, zostaje on przesłany do współpracujących z nami hurtowni – te go kupią i skierują do swoich kanałów dystrybucji.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.