Smart TV według naukowców wiedzą o nas więcej, niż myślimy

Smart TV według naukowców wiedzą o nas więcej, niż myślimy14.10.2019 16:07
Smart TV według naukowców wiedzą o nas więcej niż myślimy (fot. Oskar Ziomek)

To, że smartfony i komputery przetwarzają dane na nasz temat nie jest niczym nowym. Odkrywcze nie jest też bycie w tej grupie systemów smart TV. Jednak jak dużo wiedzą o nas inteligentne telewizory i przystawki TV?

Naukowcy badają reklamy w smart TV

Nowe badania uniwersytetów w Princeton i Chicago pokazują, że smart TV to tak samo łase na dane o użytkownikach sprzęty jak telefony i PC. Jak powiedział profesor Arvind Narayanan z Princeton dla The Verge:

[quote]"Jeśli korzystasz z urządzenia takiego jak Roku i Amazon Fire TV, istnieje wiele firm, które mogą stworzyć dość kompleksowy obraz tego, co oglądasz. (…) Istnieje niewielki nadzór i świadomość tych praktyk, w tym miejsca sprzedaży takich danych".[/quote]

Podczas testów badacze stworzyli bota, który wykonywał działania podobne do ludzkiego amatora filmów. Wybierał kanały i przełączał się między nimi na Roku i Amazon Fire. W momencie natrafienia na reklamę oprogramowanie sprawdzało, jakie dane były zbierane przez usługodawców

Potężne źródło informacji

Jak podaje The Verge, wśród nich znalazły się bardziej powtarzalne informacje jak typ sprzętu, miasto i stan w USA, ale też nieco niepokojące jak numer seryjny urządzenia, sieć WiFi czy identyfikator reklamowy. W niektórych przypadkach wysyłano nawet niezaszyfrowane adresy e-mail i tytuły oglądanych materiałów

Moduły śledzące dla smart TV pojawiły się w 69 proc. kanałów na Roku i 89 proc. na Amazon Fire. Usługa reklamowa Google DoubleClick pojawiła się aż w 97 proc. kanałów na Roku. Wiele innych reklam pochodziło od mało znanych firm.

Obaj dostawcy pozwalają na wyłączenie ukierunkowanych reklam. Niby wszystko w porządku, ale identyfikator reklamowy użytkownika to tylko jedna z metod pozwalająca na łatwe identyfikowanie. Badacze są zdania, że pomogłaby lepsza kontrola prywatności. Z drugiej strony reklamowe śledzenie pozwala obniżyć cenę urządzeń z racji większych przychodów z reklam. Coś za coś.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.