Smartfony z Androidem i Chrome ciągle rozmawiają z serwerami Google. Nawet jeśli są w kieszeni

Smartfony z Androidem i Chrome ciągle rozmawiają z serwerami Google. Nawet jeśli są w kieszeni22.08.2018 13:08

Dużo osób narzeka na zbieranie danych przez Facebooka, zapominając, że w kieszeni nosi urządzenie, które przy każdej możliwej sytuacji, gromadzi i wysyła dane na serwery producenta systemu operacyjnego. Nie powinien dziwić fakt, że sztukę poznawania preferencji użytkownika najlepiej opanowało Google, które przecież żyje z reklam.

Dowiedzieliśmy się już, że Google pamięta historię lokalizacji, nawet jeśli my wstrzymaliśmy jej zapisywanie na naszym koncie. To jednak tylko jedno z działań, które może budzić dyskusje dotyczące prywatności. Według najnowszego badania, urządzenia z Androidem wysyłają kilkukrotnie więcej danych na serwery Google niż sprzęt z iOS-em wysyła do Apple.

Według badania przeprowadzonego przez Douglasa Schmidta z Uniwersytetu Vanderbilt, nieużywany smartfon z Androidem, z uruchomioną przeglądarką Chrome w tle, wysyła do Google aż 340 razy informację o lokalizacji w ciągu 24 godzin. Daje to około 14 informacji w ciągu godziny. Niekoniecznie musi być ciągle aktywny GPS. Wykorzystywane są dane z połączeń Wi-Fi czy nadajników sieci komórkowej. Co więcej, nie musimy nawet być ciągle połączeni z domową siecią. Wystarczy bowiem mechanizm skanowania pobliskich sieci Wi-Fi. Podczas 15-minutowego spaceru smartfon z Androidem wysłał 9 zapytań o lokalizację, gromadząc wówczas informacje o wszystkich sieciach Wi-Fi w zasięgu. Co jeszcze bardziej niepokojące, dane o lokalizacji stanowią tylko 35 proc. ruchu między smartfonem z Androidem, a serwerami Google.

Badania wskazują, że smartfon z Androidem i Chrome może wysyłać nawet 50 razy więcej informacji niż iPhone z uruchomioną przeglądarką Safari. Warto jednak zauważyć, że informacja dotyczy przesyłania danych na serwery Google, gdy smartfon nie jest aktualnie używany. Różnica zmniejsza się, gdy korzystamy z iPhone’a.

Smartfony z Androidem mają średnio wysyłać 4,4 MB danych do Google każdego dnia. Natomiast iPhone’y w tym samym czasie przesyłają 0,63 MB informacji do Apple, więc prawie 7 razy mniej. Co może być bardziej przerażające, sporo danych przesyłanych jest do Google, gdy smartfon nie jest aktywnie używany. Nawet jeśli urządzenie mamy w kieszeni i przykładowo biegamy lub jeździmy na rowerze, to cały czas udostępniane są informacje, w tym m.in. o lokalizacji czy pobliskich sieciach Wi-Fi.

Różnice wynikają m.in. ze sposobu zarabiania. Apple może pozwolić sobie na zyski przede wszystkim ze sprzedaży sprzętu, narzucając wyższe ceny. Google natomiast opiera swój model biznesowy na reklamach, które by były skutecznie i dochodowe, muszą być personalizowane. No cóż, tak właśnie płacimy za darmowe usługi i programy Google. Natomiast Apple o swoich użytkownikach wie dość niewiele.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.