SMS może wprowadzać w błąd. Oto przykłady

SMS może wprowadzać w błąd. Oto przykłady27.06.2023 14:29
Fałszywe wiadomości SMS
Źródło zdjęć: © Pixabay, dobreprogramy

Wiadomości SMS związane ze sprzedażą w internecie lub dostawą paczki to w znakomitej większości przypadków różne formy oszustwa. Atakujący próbują w ten sposób wyłudzić dane logowania do bankowości lub karty płatniczej ofiary i finalnie - podjąć próbę kradzieży pieniędzy.

SMS-y o paczkach, rzekomo nieudanej dostawie czy sprzedaży przedmiotu przez internet regularnie trafiają do naszej redakcji. Częste zgłoszenia od czytelników w ostatnim czasie potwierdzają, że nadal trwa atak, w ramach którego fałszywe wiadomości SMS trafiają najpewniej do losowych osób, próbując zachęcić je do kliknięcia łącza w treści.

Fałszywy SMS można stosunkowo łatwo rozpoznać. Zazwyczaj jest to krótka wiadomość, z której wynika, że odbiorca teoretycznie musi coś szybko zrobić. W ostatnim czasie wezwania dotyczą zazwyczaj sprzedaży internetowej. Nadawca podszywa się pod firmę kurierską lub obsługującą serwis internetowy i deklaruje, że udało się sprzedać przedmiot. Kliknięcie linku ma prowadzić do "odbioru pieniędzy" lub "wygenerowania etykiety" dla przewoźnika. Oczywiście są to fałszywe historie.

[1/3] Fałszywy SMS, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
[2/3] Fałszywy SMS, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
[3/3] Fałszywy SMS, Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Jeśli odbiorca nie zorientuje się, że ma do czynienia ze spreparowanym SMS-em i kliknie link, trafi na fałszywą stronę. Zależnie od formy konkretnego ataku, na miejscu może zastać formularz służący do wyłudzania danych osobowych, z konta bankowego lub karty płatniczej. Niestety najczęściej celem ataku jest doprowadzenie do kradzieży pieniędzy z konta internetowego ofiary, która nieświadomie udostępni login i hasło w spreparowanym serwisie szybkich płatności przekonana, że potwierdza odbiór pieniędzy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak zawsze odradzamy więc pochopne reagowanie na wszelkie wezwania do tego typu działań, zwłaszcza te w SMS-ach lub e-mailach (które nierzadko są phishingiem). Osoby sprzedające przedmioty przez internet najlepiej zrobią, sprawdzając samodzielnie w historii swojego konta, czy dany produkt udało się już sprzedać. Proces transakcyjny należy z kolei sfinalizować wyłącznie z wykorzystaniem narzędzi, które oferuje sam serwis - OLX, Allegro, Vinted lub inny, gdzie wystawiono ogłoszenie.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.