Sony każe płacić za crossplay z PS4/PS5. Deweloperzy płacą firmie za "straty"

Sony każe płacić za crossplay z PS4/PS5. Deweloperzy płacą firmie za "straty"04.05.2021 11:00
Źródło zdjęć: © Getty Images
Artykuł sponsorowany

Sony w roku 2018 otworzyło się na crossplay, czyli na możliwość wspólnej rozgrywki posiadaczy PlayStation z graczami na innych konsolach. Jak się jednak okazuje, firmę obowiązuje specjalna umowa, w ramach której otrzymuje rekompensatę finansową. Xbox i Nintendo nie posiadają takich preferencyjnych warunków. Informacja pochodzi z dokumentu prawnego, który właśnie wyciekł.

We wrześniu 2018 Sony przestało ograniczać rozgrywkę sieciową między konsolami. Do tamtej pory, gracze na konsolach Xbox czy Nintendo nie mogli się spotkać razem na partyjce "Fortnite'a" czy też "Rocket League". Początkowo tzw. "crossplay" był dostępny tylko w kilku tytułach, a od października 2019 firma otworzyła tę możliwość dla wszystkich gier.

Jednak, jak wykazał jeden z załączników w rozprawie sądowej Epic versus Apple, wydawcy gier muszą płacić Sony za crossplay (w pewnych warunkach).

Dlaczego? Sony zależy na tym, aby jak najwięcej graczy grało na (w tym przypadku) PS4. Jeśli współczynnik graczy na tej konsoli spadnie poniżej określonego poziomu, a za tym spadną także przychody dla Sony – firma domaga się rekompensaty.

Wytłumaczenia założeń firmy podjął się Wes Fenlon, redaktor PC Gamer:

Jeśli 20 procent graczy gra w "Rocket League" na PS4, ale ich wydatki przekładają się jedynie na 10 proc. dochodów ze sprzedaży przedmiotów do gry - Sony prawdopodobnie uważa, że ponosi koszty za utrzymywanie infrastruktury PSN, ale nie uzyskuje stosownego zysku za to, że pozwala na rozgrywkę międzyplatformową.

Wes Fenlon

Redaktor PC Gamer

Sony żąda od każdego dewelopera, który zgodzi się na wprowadzenie crossplayu, udostępniania comiesięcznego raportu, w którym udokumentowane są obroty danej gry dotyczące platformy PS4.

Japońska korporacja domaga się rekompensaty jeśli liczba graczy w dany tytuł na PS4 spada poniżej 85 procent. Sony, pod wodzą dyrektora generalnego Jima Ryana, chce zabezpieczyć swoje interesy, a jednocześnie ugruntować swoją dominującą pozycję. Tracą na tym zarówno Xbox, jak i Nintendo.

Fakt ten potwierdził także CEO Epic, Tim Sweeney i przyznał, że jego firma musiała także zgodzić się na tę rekompensatę dla Sony, aby umożliwić crossplay na konsolach PlayStation, a Sony jest jedynym producentem konsol, który wymaga takiej opłaty. Ustalił to Tom Warren, dziennikarz The Verge.

Epic chciał początkowo zaproponować sam umowę Sony, aby "zrobić z nich bohaterów" [to był okres, gdy Sony zbierało negatywny PR za blokowanie crossplaya – przyp. red.], jak wynika z listu dyrektora ds. rozwoju biznesu Epic, Joe Kreinera. Sony początkowo zablokowało tę propozycję, póki nie wymyśliło własnej strategii – czyli opisywanej tutaj rekompensaty.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.