Spada sprzedaż Windowsa i Office, zyskują za to Windows Phone i Surface

Spada sprzedaż Windowsa i Office, zyskują za to Windows Phone i Surface27.01.2015 14:49
Redakcja

Wartość akcji Microsoftu spada, inwestorzy nie są zadowoleni, a analitycy przygotowują raczej pesymistyczne prognozy na najbliższe miesiące – właśnie tak wyglądają reakcja świata po ogłoszeniu wyników tej firmy za czwarty kwartał ubiegłego roku. Wszystko to pomimo tego, że przychody było o 8% wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Kiedy tak duża korporacja ogłasza swoje wyniki finansowe, świat nie przechodzi obok tego obojętnie – mają one wpływ nie tylko na portfele i nastroje inwestorów, ale także przyszłe plany. To co widzimy wydaje się sytuacją raczej stabilną, bo przychody wynosiły 26,5 mld dolarów. Zysk netto okazał się jednak znacznie mniejszy, wszystko z powodu restrukturyzacji i przejęcia działu mobilnego Nokii, które miały pochłonąć 243 miliony dolarów. W efekcie zaraz po ogłoszeniu wyników akcje firmy spadły o 4%. Nie jest to jednak jedyny powód takich reakcji – wszystko wskazuje na to, że był to jeden z najgorszych okresów dla systemu Windows, którego sprzedaż spadła o aż 13%.

Wszystko za sprawą nasycenia rynku. Po zakończeniu wsparcia Windows XP każdy kto faktycznie musiał, dokonał aktualizacji. W czwartym kwartale nie dało się już tego odczuć i wyniki były bardziej naturalne, a takie nie wróżą dobrze firmie – widać po nich spadek zainteresowania Windowsem, który może wynikać ze spadku zainteresowania komputerami PC w ogóle. Kiepsko wyglądała także sprzedaży innego oprogramowania, jak pakietu biurowego Office, czy też Exchange – Microsoft tłumaczy to zwiększonym zainteresowaniem Office 365, ale wzrost zysków z tej usługi (97 mln) jest mniejszy, niż strata ze standardowego Office (208 mln). Oprogramowanie to jeden z filarów korporacji i jakiekolwiek spadki przekładają się na miliony strat w porównaniu do roku poprzedniego.

Powód do zadowolenia ma za to wydział urządzeń konsumenckich, bo z kwartału na kwartał odnotowuje on coraz lepsze wyniki. W ostatnim kwartale ubiegłego roku udało się sprzedać ponad 10 milionów smartfonów z serii Lumia, co jest naprawdę dobrym wynikiem (o 28% lepszym niż przed rokiem). Jednocześnie trzeba przyznać, że przychody Microsoftu z tego tytułu spadły i to o aż 61% – wszystko za sprawą przejęcia Nokii, od której były pobierane odpowiednie opłaty licencyjne. Teraz, gdy wszystko jest w rękach Microsoftu, nie ma on od kogo pobierać takowych opłat. Inni producenci mogą używać systemu za darmo, aby zwiększyć jego popularność i przyczynić się do zwiększenia zysków z usług Microsoftu w przyszłości. Jest to jednak inwestycja długoterminowa, której nie da się odczuć od razu.

Nie tylko Windows Phone wyszedł na prostą i daje powody do zadowolenia. Ponad miliard dolarów przychodów odnotowano z linii tabletów Surface, do których interesu przez długi czas dopłacano. Najwyraźniej zrezygnowanie z Windows RT i proponowane obecnie, mocniejsze hybrydy w wersji Pro spotykają się ze znacznie większym zainteresowaniem klientów. Analizy na najbliższe miesiące nie są jednak dla Microsoftu zbyt optymistyczne: to wszystko to po prostu za mało, a rynek nie zostanie najprawdopodobniej ogarnięty szałem zakupowym zaraz po wydaniu Windows 10. Pamiętajmy również o tym, że firma zapowiedziała darmową (choć póki co nie do końca jasną) aktualizację z Windows 7 i Windows 8. Taki krok może zaprocentować w dalekiej przyszłości, ale w tej najbliższej będzie oznaczał dalsze spadki.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.