Spam w Google Docs. Najciemniej pod latarnią?

Spam w Google Docs. Najciemniej pod latarnią?07.09.2020 14:13
Spam w Google Docs (fot. tesatool0, Pixabay)

Kampanie mailowe przestają być skuteczne, przeglądarki internetowe wzbogacają się o blokery reklam, a mobilne systemy operacyjne stosują kontrolę mechanizmów reklamowych, więc spamerzy muszą stawać się coraz bardziej kreatywni. Ponieważ kontrolę nad mechanizmami reklamowymi sprawuje de facto Google (oraz już wkrótce Apple, na swoich urządzeniach), kwestią czasu było, by autorzy uporczywych kampanii reklamowych nauczyli się wykorzystywać chmurowe narzędzia Google, zamiast próbować wykorzystywać DoubleClick lub omijać wszelkie uBlocki.

Nowa kampania korzysta z przewagi, jaką maile usług Google mają w skrzynce pocztowej GMail: istnieje bardzo nikła szansa, że wylądują w spamie. Poczta twierdzi w dodatku nie tylko, że mail jest wartościowy, ale także że jest bezpieczny. Pochodzi wszak z Google. Jeżeli zatem da się skłonić Google do wysłania maila odsyłającego do reklam, ktoś na pewno spróbuje to osiągnąć.

Powiadomienie z aplikacji Drive (fot. Kamil Dudek)
Powiadomienie z aplikacji Drive (fot. Kamil Dudek)

Czy gdzieś jeszcze nie ma spamu?

Okazuje się to dość proste. Wystarczy założyć udostępniony dokument na platformie Google Docs, a następnie dodać do niego komentarze. W komentarzu należy wpisać adres e-mail odbiorcy spamu. Platforma Google Docs wyśle wskutek owych czynności maila o treści "Wspomniano o tobie w dyskusji nad dokumentem". Co więcej, stosowne powiadomienie wyświetli także aplikacja Dysk Google, na telefonie z Androidem sprzężonym z kontem odbiorcy.

Dokument do którego dodano komentarze to plik PDF z linkiem do innej strony. Stroną tą, linkowaną przez TinyUrl, jest Blogger, kolejny produkt Google. Strona ta stosuje skrypt, którym otwiera nowe okno (nie pop-up! Te bowiem od lat już nie działają). Okno to przekierowuje na właściwy cel kampanii, jakim jest szemrany portal randkowy. Działa on zapewne na klasyczną modłę i sam z siebie nie jest godny uwagi...

Gołe panie od lat są nośnikiem złowrogich binariów (fot. Kamil Dudek)
Gołe panie od lat są nośnikiem złowrogich binariów (fot. Kamil Dudek)

Jakie to ma znaczenie

Dlaczego warto wspomnieć o tym rodzaju spamu? Ponieważ ukazuje on pewien ślepy punkt w modelu zaufania. Infrastruktura pocztowa bezwarunkowo ufa mailom z Google. Powiadomienia z aplikacji Drive również dodają wiarygodności i skłaniają do kliknięcia. A Google nie zauważa, że coś jest nie tak, bowiem wciąż funkcjonuje domniemanie, że automatyzacja tworzenia kont i dokumentów jest zbyt żmudna, by była opłacalna. Przekonanie to staje się coraz mniej zgodne z prawdą, tymczasem to o nie oparty jest tu model bezpieczeństwa.

Tym razem to tylko łańcuch przekierowań. W przyszłości pewnie więcej (fot. Kamil Dudek)
Tym razem to tylko łańcuch przekierowań. W przyszłości pewnie więcej (fot. Kamil Dudek)

To nie pierwszy pomysł wykorzystania chmury dokumentów Google do niecnych celów. Swego czasu próbowano osiągnąć zbliżony cel, wstawiając ludziom wydarzenia do kalendarzy. Dziś jest to już utrudnione. Trik z komentarzami będzie nieco trudniej ukrócić, ale w dobie masowej pracy z domu, Google będzie musiał nad tym pomyśleć.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.