Spędzamy tam najwięcej wolnego czasu. Zgadniesz, gdzie?

Spędzamy tam najwięcej wolnego czasu. Zgadniesz, gdzie?18.04.2024 07:39
Smartfon towarzyszy nam w każdej chwili. Telefon czasem warto odłożyć
Źródło zdjęć: © Pixabay

Z raportu Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci" wynika, że jesteśmy bardzo mocno przywiązani do mediów społecznościowych. Blisko połowa badanych przyznaje, że poświęca im najwięcej wolnego czasu w ciągu dnia.

Raport Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci" wykazuje, że 49 proc. Polaków przyznaje, iż najwięcej swojego wolnego czasu spędza na korzystaniu z mediów społecznościowych. Wśród tych platform, największą popularnością cieszą się Facebook - wskazało go 98 proc. - oraz YouTube (96 proc.) i Instagram (94 proc.). Jeśli chodzi o komunikatory, najbardziej znane są Messenger (94 proc.), WhatsApp (91 proc.) i Skype (86 proc.).

Autorzy raportu zauważają, że media społecznościowe pełnią wiele funkcji, takich jak rozrywka, edukacja, a także umożliwiają dzielenie się swoim życiem z innymi. Badanie pokazało, że 90 proc. użytkowników internetu w wolnym czasie korzysta z YouTube. "Facebook jest drugą najpopularniejszą platformą, z 83 proc. respondentów, którzy go wskazują. Natomiast na Instagramie wolny czas spędza prawie 55 proc. badanych" - wymienił Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku, cytowany w informacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ulubione media społecznościowe zależą od wieku

Raport zwraca uwagę, że wybór ulubionego medium społecznościowego zależy od wieku. Wyjątkiem jest YouTube, który w tym badaniu rozpatrywano jako medium społecznościowe, a nie platformę streamingową. Jest to serwis najpopularniejszy we wszystkich grupach wiekowych - "zarówno 18-, 29-latkowie, trzydziestolatkowie, czterdziestolatkowie, pięćdziesięciolatkowie, jak i osoby powyżej 60. roku życia korzystają z tej platformy" - podkreślono w raporcie.

Badanie zauważa, że popularność poszczególnych mediów społecznościowych spada wraz z wiekiem. "Najlepszym przykładem jest TikTok oraz Snapchat, które są najpopularniejsze wśród młodych ludzi. Z TikToka korzysta 68 proc. 18-29 latków, a tylko 25 proc. seniorów. W przypadku Snapchata – 60 proc. najmłodszych badanych spędza na nim swój wolny czas" - zauważono. Według badania, odsetek ten spada wraz z wiekiem. "Co ciekawe, co trzeci respondent badania korzysta z portalu LinkedIn, służącego do kontaktów biznesowych (35 proc.)" - podkreślono w raporcie.

Autorzy raportu zauważyli również, że respondenci w każdej grupie wiekowej najchętniej w wolnym czasie rozmawiają na Messengerze – na tę odpowiedź wskazało 84 proc. badanych. Drugim najpopularniejszym komunikatorem jest WhatsApp – korzysta z niego ponad 3/4 Polaków, a najchętniej trzydziestolatkowie (81 proc.).

Discord - platforma młodych

Raport Santander Consumer Banku wskazał też, że wśród 18-29-latków popularnym komunikatorem jest Discord – korzysta z niego 60 proc. ankietowanych z tej grupy. Odsetek ten spada wraz z wiekiem aż do 0 proc. wśród seniorów. "Odwrotna tendencja przedstawia się w przypadku komunikatora Signal. Wśród najmłodszej grupy korzysta z niego tylko 26 proc., 27 proc. trzydziesto- i pięćdziesięciolatków, 35 proc. czterdziestolatków i aż 60 proc. osób powyżej 60. roku życia" - dodali autorzy raportu.

W raporcie wskazano, że nowe formy komunikacji, takie jak chatboty, są wykorzystywane zazwyczaj na stronach firmowych, aby klienci mogli zawsze uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. "Chatboty są cały czas rozwijane i jak podają dane Santander Consumer Banku, 27 proc. Polaków miało z nimi kontakt w ciągu ostatniego roku. Wśród nich 4 na 10 osób zadeklarowało, że ocenia to doświadczenie jako dobre lub bardzo dobre" - poinformowano.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu w liczbie 1 tys. osób.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.