Spoofing telefoniczny. Ekspert tłumaczy, jak nie dać się nabrać

Spoofing telefoniczny. Ekspert tłumaczy, jak nie dać się nabrać29.09.2022 15:33
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Pixabay

Rozmówca podający się za pracownika banku, który chce zadbać o bezpieczeństwo twoich pieniędzy na koncie to najpewniej oszust. Od dawna wykorzystywany jest schemat, w którym stosuje się spoofing telefoniczny. Ekspert z firmy Avast tłumaczy, skąd atakujący wie, w jakim banku ma konto przyszła ofiara.

Spoofing telefoniczny to co do zasady stary model oszustwa, zwykle sprowadzający się do tego samego - zachęcenia w rozmowie do instalacji oprogramowania zdalnego dostępu do komputera, które pozwoli atakującemu odczytać login i hasło do bankowości. Źródłem problemu jest jednak już samo połączenie.

Dzwoniący wykorzystuje tytułowy spoofing, aby zmienić identyfikator i podszyć się pod autentyczny numer kontaktowy z banku. Jeśli ofiara ma go w kontaktach w telefonie, najpewniej uwierzy, że faktycznie dzwoni do niej bankowiec.

Oszuści używają w tym przypadku techniki zwanej spoofingiem telefonicznym. Jest to wykorzystywanie fałszywych informacji o identyfikatorze rozmówcy w celu zamaskowania prawdziwego źródła połączenia przychodzącego. Oszuści zazwyczaj podszywają się pod konkretne numery telefonów, aby sprawić wrażenie, że dzwonią z określonej lokalizacji lub organizacji, co zwiększa prawdopodobieństwo, że ludzie dadzą się nabrać na oszustwo.

Luis Corrons

Security Evangelist w firmie Avast

Oszuści w rozmowie proszą zazwyczaj o instalację oprogramowania do zdalnej obsługi komputera pokroju TeamViewera lub AnyDesk. Warto tu podkreślić, że obydwie aplikacje są uznanymi programami do tego zadania i nie można w tym kontekście twierdzić, że one są źródłem problemu. Jest nim natomiast nieświadomość przyszłej ofiary, która jest od początku rozmowy manipulowana przez oszusta recytującego jej dane osobowe i te dotyczące konta bankowego.

"Cyberprzestępcy mogą dowiedzieć się na kilka sposobów, w jakim banku ma ktoś konto - na przykład zbierając publicznie dostępne informacje z mediów społecznościowych, wykorzystując wcześniej phishing z prośbą o podanie danych na ten temat, zadając pytania na początku rozmowy lub przez darknet" - tłumaczy dla dobrychprogramów Luis Corrons z firmy Avast.

Dodaje, że co do zasady banki nie dzwonią do swoich klientów w takich sprawach. Aby się zabezpieczyć, poleca zapytać rozmówcę o dane osobowe, a następnie rozłączyć się, samemu zadzwonić do banku i poprosić o połączenie z tą osobą. Wówczas będziemy mieć pewność, że rozmawiamy z właściwym miejscem, co pozwoli zgłębiać temat dalej (lub potwierdzić, że taki problem nie istnieje, bo w rzeczywistości mieliśmy do czynienia z próbą oszustwa) bez obaw, że ktoś podszywa się pod bankowca.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.