Spotify bombarduje reklamami – infekcja malware lub świadoma decyzja

Spotify bombarduje reklamami – infekcja malware lub świadoma decyzja05.10.2016 14:09

W lipcu jasnym stało się, że Apple nie na żarty wkracza na wojenną ścieżkę ze Spotify. Wówczas bowiem pojawiły się pierwsze informacje o projekcie zmian w regulacjach, jaki na wniosek korporacji szefowanej przez Tima Cooka, trafił do Copyright Royalty Board. Apple chce bowiem, aby artyści otrzymywali 9,1 centa za każde 100 minut odsłuchanej w usługach muzycznych twórczości. Niewykluczone, że nowe informacje, których źródłem są użytkownicy bezpłatnej wersji Spotify, to potwierdzenie, że Apple trafiło w szczególnie czuły punkt.

Wyzwanie dla Spotify stanowi przede wszystkim dysproporcja pomiędzy liczbą użytkowników płacących za konta premium a tych, którzy zadowoleni są z darmowej wersji serwisu. Tych pierwszych ma być już ponad 40 mln, co nie zmienia faktu, że jest to wartość niemal dwukrotnie mniejsza niż w przypadku bezpłatnych kont. Jeżeli zatem CRB pozytywnie odniesie się do postulatów Apple, które po upłynięciu darmowego okresu próbnego nie oferuje żadnej możliwości bezpłatnego korzystania z Apple Music, to Spotify odnotuje z powodu ponad 70 mln niepłacących użytkowników ogromne straty.

W takiej sytuacji Spotify ma dwie możliwości – próbować zwiększać przychody generowane nie przez abonament, a na przykład przez treści reklamowe, lub zachęcać użytkowników do kupowania kont premium. Choć należałoby to raczej ująć jako zniechęcanie ich do korzystania z kont darmowych. Choć nie jest to potwierdzona informacja, Spotify być może zdecydowało połączyć oba środki i inwazyjnymi reklamami chce obrzydzić dziesiątkom milionów użytkowników darmowe konta. Choć są także inne teorie.

Jak można przeczytać na forum społeczności użytkowników Spotify, w usłudze pojawił się nowy typ reklam. Dotąd bowiem ograniczano się do banerów w aplikacji oraz przerywania słuchania muzyki reklamą co kilka utworów. Jak twierdzi użytkownik ShadowOftheAbys, od niedawna Spotify uruchamia także przeglądarkę (w jego przypadku Firefox) i w jej oknie wyświetla kolejne treści reklamowe. Ponadto nie są to reklamy, jakie dotychczas wyświetlane były w kliencie Spotify, a wiadome treści zachęcające między innymi do powiększania czy spotykania w swojej okolicy.

Największym problemem nie jest jednak treść reklam, a częstotliwość ich wyświetlania. Spotify ma bowiem uruchamiać nowe okno nawet co kilka minut. Niewykluczone jednak, że nie jest to efekt zamierzony przez Spotify, a wynik błędu lub zainfekowaniu malware. Administracja serwisu już zasygnalizowała, że przyjrzy się tej kwestii i wkrótce opublikuje wyniki dochodzenia. Lub posypie głowę popiołem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.