Spotify inwestuje w startupy z naciskiem na odkrywanie muzyki

Spotify inwestuje w startupy z naciskiem na odkrywanie muzyki20.01.2016 13:16

Spotify jest najpopularniejszą usługą muzyczną, ale można także pokusić się o stwierdzenie, że najczęściej zapowiada ona nowe funkcje. Jasnym staje się kierunek, w którym usługa, po przygotowaniu różnych wariantów spersonalizowanych list odtwarzania, podąży w najbliższej przyszłości. Według wielu doniesień rozbudowane zostaną jej funkcje społecznościowe, jednak opublikowane już komunikaty sugerują zupełnie inną drogę. Słowem: więcej tego samego.

Pierwszym z nabytków Spotify jest Cord, multiplatformowy komunikator umożliwiający rozmowy głosowe, czy raczej szybkie wysyłanie krótkich nagrań. W związku z przejęciem, nowojorski startup, z którego programu korzysta ponad milion użytkownik, zapowiedział zakończenie dotychczasowej działalności i całkowite skupienie się na rozwoju w ramach Spotify.

Konkretne informacje dotyczące tego, w jakich aspektach dorobek Corda mógłby być wykorzystywany w Spotify nie są jasne. W komunikacie na ten tamat mowa jedynie o „zespole pracującym nad nowymi sposobami eksplorowania muzyki i jej słuchania”:

Będziemy równoważyć nasze doświadczenia z prac nad Cord Project i dostępną w Spotify niesamowitą analityką, danymi i katalogiem muzycznym, aby odkrywać na nowo to, jak korzystamy z audio na różnych platformach

Taka deklaracja ze strony Cord, poparta dodatkowo informacją, że jest to największy realizowany dotychczas przez ten startup projekt, brzmi cokolwiek zagadkowo. Tym bardziej że po firmie rozwijającej dotychczas przede wszystkim komunikator, można byłoby spodziewać się zaangażowania w ulepszenia wciąż mocno prymitywnego modułu integracji użytkowników w Spotify.

Drugi startup do irlandzki Soundwave pracował dotąd przede wszystkim nad programem Soundwave Music Discovery, z którego według deklaracji twórców ma korzystać około 1,5 mln użytkowników. Program analizuje słuchaną na smartfonie muzykę z różnych źródeł (YouTube, Spotify, iTunes), a następnie analizuje te dane i na tej podstawie sugeruje podobne utwory.

W przypadku Soundwave'a dostępny jest również rozbudowany aspekt społecznościowy: możliwe są nie tylko rozmowy, ale odnajdywanie użytkowników aplikacji o podobnych gustach czy możliwość rozpoczęcia śledzenia odsłuchań swoich znajomych.

To jednak funkcje dodatkowe, nacisk położony jest na algorytmy rozpoznające utwory i sugerujące podobne. Pojedyncze elementy społecznościowe, dostępne już zresztą w takiej formie w Spotify, to zdecydowanie za mało, by stwierdzić, że usługa muzyczna będzie teraz rozwijana w kierunku komunikacji pomiędzy użytkownikami. Zwłaszcza, że komunikat Croda również tego nie sugeruje.

Spodziewać możemy się natomiast podążania w kierunku obranym w momencie uruchomienia menu „Odkrywaj” oraz listy odtwarzania „Odkrywaj w tym tygodniu”. Usługa muzyczna, według przyjętej polityki, będzie się zatem rozwijać w sferze, w której często jest porównywana (na swoją niekorzyść) z poczciwym last.fm, czyli algorytmach odkrywania muzyki.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.