Sprzedaż komputerów topnieje w oczach

Sprzedaż komputerów topnieje w oczach30.08.2013 12:54
Marcin Paterek

IDC ponownie obniżyło prognozy sprzedaży komputerów w 2013 roku. Według najnowszych danych popyt zmaleje nie o 7,8 proc., lecz o 9,7 procent. Jest to spowodowane nie tylko dalszą ekspansją urządzeń mobilnych, ale także widocznym zahamowaniem w krajach rozwijających się, które w ostatnich latach napędzały sprzedaż. Ponadto analitycy przewidują, że w przyszłym roku całą branżę czeka delikatne zaciskanie pasa, a sytuacja ma ustatkować się dopiero w 2015 r.

Zdaniem IDC sytuacji komputerów nie polepszy nawet zbliżająca się wielkimi krokami premiera Windows 8.1 i towarzyszącego mu sprzętu. Oczekujemy, że Windows 8.1 rozwiąże wiele znanych problemów. Jednakże obecny sposób korzystania z komputerów nie pasuje do zmieniających się potrzeb, zwłaszcza że ceny i wydajność tabletów stają się coraz atrakcyjniejsze — twierdzi Jay Chou z IDC. Z tego powodu sprzedaż komputerów ma w tym roku spaść z przewidywanych 321,9 mln do 315,4 mln sztuk. Nieco lepiej ma być za cztery lata — w 2017 r. zapotrzebowanie ma wzrosnąć do 319,8 mln egzemplarzy.

Ale IDC obniżyło prognozy nie tylko w stosunku do komputerów. Gorsze niż zakładano wyniki mają osiągnąć także tablety, które wkrótce zaczną być podgryzane przez phablety i urządzenia stanowiące element ubioru, jak choćby okulary Google Glass. Tu jednak cięcia nie są aż tak widoczne — według analityków sprzedaż tabletów wyniesie 227,4 mln, czyli o 2 mln egzemplarzy mniej, niż pierwotnie przewidywano. Ponadto ma to być tylko chwilowy spadek, bo we wspomnianym już 2017 r. klienci mają kupić 407 mln sztuk. Tak szybki rozwój tablety będą ponoć zawdzięczać nadchodzącym obniżkom cen. Spodziewamy się, że średnia cena tabletu spadnie, bo czołowi producenci zaczną używać tańszych części, nawiązując walkę z mniej znanymi firmami — przekonuje Tom Mainelli z IDC.

Błyskawicznie rosnąca sprzedaż urządzeń mobilnych rodzi pytanie o dalszy los klawiatur, tradycyjnej metody interakcji z komputerem. Naukowcy z Xerox PARC, SRI International i Microsoftu są zdania, że raczej nie odejdą one w zapomnienie, choć z pewnością zmieni się ich rola. Nie sądzę, by klawiatury całkowicie zniknęły z rynku, bo w niektórych zastosowaniach są po prostu niezastąpione. Spójrzmy na długopis lub coś na jego kształt, choćby rylec do glinianych tabliczek. Towarzyszą nam od dawna, bo sprawdzają się w konkretnych sytuacjach. Myślę, że klawiatury czeka ten sam los — uważa Bill Mark z SRI. Zgadza się z nim Andy Wilson z Microsoftu, według którego klawiatura stanie się w końcu produktem niszowym, przeznaczonym na przykład dla programistów.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.