Star Citizen zebrał już 350 milionów dolarów. Gry nie ma, ale 2020 był dla niej najbardziej udany

Star Citizen zebrał już 350 milionów dolarów. Gry nie ma, ale 2020 był dla niej najbardziej udany15.03.2021 17:48
fot. Roberts Space Industries

Ogłoszona w październiku 2012 gra "Star Citizen" nadal się jeszcze nie ukazała, aczkolwiek nie przeszkadza jej to bić rekordy w internetowych zbiórkach darczyńców (tzw. crowdfunding). Jest to gra, która w ten sposób uzbierała największą kwotę w historii - 350 milionów dolarów. Co ciekawe, rok 2020 był dla tego tytułu najbardziej udanym od momentu ogłoszenia, pomimo, że gra jest już w produkcji od 10 lat.

"Star Citizen" imponuje zebranym kapitałem, ale niekoniecznie pilnowaniem obiecanych terminów ukończenia poszczególnych komponentów gry.

"Star Citizen" to symulator kosmiczny na niesamowicie dużą skalę, w którym możemy przemierzać odległe galaktyki, a także lądować na każdej napotkanej planecie. Gatunek stary jak świat (gier) - bo przecież podobną wizję snuło "Elite" z 1984, ale całą różnicę robi współczesna technologia, która potrafi przenieść te ambicje na niespotykany dotąd poziom.

Jakub Krawczyński

W pewnym sensie ten projekt jest niczym Elon Musk. Bardzo ambitny, ale będący ofiarą własnego sukcesu i ego, a przez to niemogący określić w realistyczny sposób, kiedy ostatecznie ujrzy światło dzienne.

"Star Citizen" zebrał już 350 mln dol. w internetowych zbiórkach, z czego aż 77 mln w samym 2020 r. Miniony rok był najbardziej pod tym względem udany, odkąd Chris Roberts zainicjował akcję crowdfundingową w 2012 r.

Gra nadal nie ma wyznaczonej daty premiery (w momencie publikacji jej stan to alpha 3.12) i podzielona jest na dwa główne moduły: "Squadron 42", czyli część dla pojedynczego gracza - z wysokobudżetowymi wstawkami filmowymi oraz moduł MMO, w którym wchodzimy w interakcje z innymi graczami w sieci.

Kilka porcji gry jest grywalnych w wersji "early access", czyli wczesnego dostępu, a studio Roberts Space Industry zarabia dodatkowo pieniądze ze sprzedaży przedmiotów w grze. Szef projektu Chris Roberts powiedział jednak, ze tryb fabularny "Squadron 42" będzie ukończony wtedy, gdy będzie gotowy, a nie po to, by zdążyć na jakiś konkretny termin.

W notce do darczyńców z grudnia 2020 Roberts powiedział, że jego studio nie będzie nawet pokazywał żadnej rozgrywki, lokacji czy modeli z gry, ponieważ "Squadron 42" zbyt daleko jeszcze do premiery, aby zaczynać kampanię marketingową.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.