StarCraft II stał się poligonem doświadczalnym sztucznej inteligencji

StarCraft II stał się poligonem doświadczalnym sztucznej inteligencji10.08.2017 13:43

Osiągnięcia sztucznych inteligencji w dziedzinie spuszczanialudziom łomotu w tradycyjnych grach strategicznych trudno przełożyćna realne scenariusze apokalipsy rodem z Terminatora – życie tonie plansza do go. Co innego z RTS-ami, takimi jak StarCraft: tutajzłożoność gry jest nieporównywalnie wyższa, a gracze muszą nietylko planować swoje operacje, ale i zgadywać, co robi w większościniewidziany przeciwnik. Co zaś najważniejsze, wszystko dzieje sięw czasie rzeczywistym. Teraz należący do Google zespół DeepMindotwiera drzwi do wykorzystania StarCrafta II jako środowiskaszkolenia sztucznych inteligencji dla każdego zainteresowanego.

O swoim zainteresowaniu StarCraftem eksperci z DeepMind mówilijuż w zeszłym roku, po tym, jak ich sztuczna inteligencja AlphaGojako pierwsza pokonała jednego z najlepszych ludzkich graczy wturnieju go. Ogłoszono wtedy, że stworzone zostanie otwarteśrodowisko badawcze, dostępne dla każdego, kto chciałby pracowaćnad projektowaniem agentów zdolnych rywalizować w e-sportowychturniejach.

Ze swojej strony Blizzard oferuje teraz kompletne StarCraftII API, przeznaczoną do celów badawczych wersję gryskompilowaną na Linuksa, przeznaczoną do uruchamiania w chmurze.Oferuje ona nie tylko interfejsy do skryptowania AI i rozpoznawaniaobrazu, ale też wsparcie dla gier offline między sztucznymiinteligencjami, dokumentację, próbki kodu i przykładowe boty.Dostarczona zostaje też biblioteka 65 tysięcy zanonimizowanychbitew między ludźmi, które posłużą do trenowania agentów – ato dopiero początek, bo w ciągu najbliższych tygodni liczba tychbitew wzrośnie do pół miliona.

StarCraft II DeepMind feature layer API

We współpracy z Blizzardem, DeepMind prezentuje SC2LE(StarCraft II Learning Environment), nowe wyzwanie dla zajmującychsię maszynowym uczeniem przez wzmacnianie. Wieloagentowy problem,obejmujący interakcję wielu graczy, z ograniczonym dostępem doinformacji i ogromną przestrzenią działań, wymagający zarównoplanowania strategicznego na wiele minut naprzód jak i szybkichtaktycznych zagrań podczas lokalnych starć – szachy przy tym tobłahostka. Nawet na małej mapie 84×84 mamy około 100 milionówmożliwych akcji.

Przygotowane przez DeepMind narzędzie PySC2upraszcza ogarnięcie udostępnionego API StarCrafta II: zamienia onoje w środowisko nauki przez wzmacnianie, oferując interfejsy dlaagentów poprzez które mogą wchodzić w interakcję z grą,obserwować wydarzenia i podejmować działania.

Poziom skomplikowania gry sprawia, że na początku łatwiejbędzie zająć się jednak dostarczonymi też minigrami – tj.poszczególnymi aspektami StarCrafta II, w których agenty będąmogły uczyć się np. zbierania zasobów, przemieszczania po mapie,budowania właściwych jednostek. Podzielenie rozgrywki na takiemoduły pomóc ma w testowaniu i porównywaniu różnych technik odróżnych badaczy, zanim jeszcze przejdzie się do budowy AI zdolnychogarnąć całą grę.

Trained and untrained agents play StarCraft II full 1vs1 game

Jak na razie, dostępne agenty są bardzo słabe. Nawetnajmocniejsze z nich nie są w stanie wygrać z AI gry na najniższympoziomie trudności. Początkowo problemem może być nawetutrzymanie wydobycia minerałów, sprawa banalna dla ludzkich graczy.Szkolenie z nadzorem pomaga, ale to poziomu zawodowych graczy drogajeszcze bardzo daleka.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.