Sugerowane witryny będą końcem prywatności użytkowników Firefoksa?

Sugerowane witryny będą końcem prywatności użytkowników Firefoksa?22.05.2015 14:11
Redakcja

Jedna z przyszłych nowości w przeglądarce Firefox może zmienić zdanie wielu użytkowników o produkcie Mozilli. Aplikacja słynąca do tej pory z niezależności, a także ochrony prywatności użytkownika będzie skanować historię przeglądanych przez nas stron internetowych. Po co? W celu lepszego dopasowania polecanych witryn, jakie pojawią się na stronie nowej karty.

Informacje na zmianach pojawiły się na oficjalnym blogu fundacji i rzecz jasna internauci są zapewniani, że nie wpłynie to w żaden negatywny sposób na ich prywatność. Zwiększyć ma się za to użyteczność Firefoksa. Jakiś czas temu strona nowej karty tej przeglądarki została znacznie zmodyfikowana i pojawiły się w niej miniatury często odwiedzanych, a także sponsorowanych witryn. Niebawem ich funkcjonalność się zwiększy, teraz przeglądarka ma nam znacznie lepiej sugerować, jakie ze sponsorowanych witryn powinniśmy odwiedzić. Do tego są jednak potrzebne informacje o naszych zachowaniu.

Nowy mechanizm będzie skanował historię stron, jakie przeglądaliśmy i to na podstawie analizy tych danych zostaną wybrane odpowiednie strony reklamodawców współpracujących z Mozillą. Fundacja podkreśla, że przesyłane na różne serwery dane nie będą zawierały ani ciasteczek przechowywanych w przeglądarce, ani żadnych innych elementów, które pozwolą na identyfikację użytkownika. W tym celu przygotowano nawet specjalną infografikę, która tłumaczy cały proces zbierania danych, ich analizowania, oraz doboru odpowiednich witryn do umieszczenia jako reklamę. Do reklamodawców mają trafiać jedynie zbiorcze raporty, do tego w pełni zanonimizowane. Dodatkowo to fundacja będzie ostatecznie decydować, które ze sponsorowanych kafelków trafią na serwery, z jakich Firefox może je pobierać. Nie dopuści więc do reklam produktów, usług czy witryn, które mogłyby łamać prawo lub uderzać w jakichś z użytkowników.

Funkcja sugerowanych kafelków niebawem trafi do Firefoksa w wersji beta, latem możemy się jej spodziewać w wersji stabilnej. Domyślnie takie działanie będzie włączone, ale decyzja pozostaje w gestii użytkownika – niezadowolony z takiego obrotu spraw będzie mógł za pomocą zaledwie kilku kliknięć wyłączyć nowy mechanizm. Oficjalnie całość ma pomóc w odkrywaniu nowych, interesujących witryn, a zarazem pokazać całemu światu, że da się stworzyć taki system reklamowy, który nie wpływa negatywnie na prywatność użytkowników. Zyskać ma na tym nie tylko fundacja, która wciąż szuka nowych źródeł finansowania, ale także użytkownicy, którzy nadal będą mieli wolny wybór.

Choć mechanizm, jaki trafi do Firefoksa, faktycznie daje większą kontrolę niż to, co oferuje konkurencja, trudno nie ukrywać goryczy wywołanej tą sytuacją. Mechanizm analizujący zachowanie użytkowników będzie domyślnie włączony, a wiele osób nawet nie będzie sobie zdawało sprawy z tego, jak działa. Nie jest istotne to, czy dane wędrują do reklamodawcy, czy może na serwery fundacji z teoretycznie wspaniałymi ideałami. Opuszczają one nasz komputer, a co się dzieje z nimi potem, nad tym nie mamy już żadnej kontroli.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.