Systemowa wyszukiwarka Windows 8.1 wyjawia reklamodawcom treść lokalnych wyszukiwań

Systemowa wyszukiwarka Windows 8.1 wyjawia reklamodawcom treść lokalnych wyszukiwań13.08.2013 11:07

Tym razem Microsoft nie popisał się oryginalnością, swój nowypomysł na lokalne wyszukiwanie kopiując żywcem z Ubuntu. Najwyraźniejjednak w Redmond nikt nie sprawdził, jak zareagowała społeczność tejlinuksowej dystrybucji na mechanizm, który przekazywał dane owyszukiwaniach przeprowadzanych przez interfejs Unity bezpośrednio naserwery Amazonu. Jednak o ile wprowadzoną w wersji12.10 systemu wtyczkę unity-lens-shopping można było łatwowyłączyć (można było też przecież całkowicie się pozbyć interfejsuUnity), to z analogicznym mechanizmem w Windows 8.1 tak łatwo już niebędzie.Od wydania najnowszej wersji „okienek” dzielą nas jużtylko tygodnie, i trzeba przyznać, że przez ten czas Microsoft zrobiłbardzo dużo, by nadać nowemu interfejsowi użytkownika, wprowadzonemuw Windows 8, ludzką twarz. Niejeden analityk twierdzi, że 8.1 jesttym, czym Windows 8 powinno być od początku, a najbardziej odważnideklarują, że system ten będzie mógł ożywić podupadającą branżę PC.[img=peep]W tej beczce miodu musiała się jednak znaleźć łyżka dziegciu –i to w czasie, gdy konsumenci, po aferze z PRISM, na ten przysłowiowydziegieć stali się bardzo wrażliwi. Ostatnie kompilacje Windows 8przynoszą oto technologięSmart Search, pozwalającą poprzez jedno wyszukiwanie sprawdzićzawartość lokalnych nośników i dokumentów, ale też stron WWW i dyskówwirtualnych w chmurze. David Pann z Microsoftu opisuje tę innowacjęjako nowoczesne doświadczenie wyszukiwania, pozwalającekonsumentom szybciej znaleźć informacje, których poszukują,realizując szeroki zakres zadań.Problem w tym, że Smart Search niebędzie taką niewinną wyszukiwarką. Poprzez zintegrowany mechanizmBing Ads, reklamodawcy będą mogli łączyć się z użytkownikami,prezentując im w systemie reklamy produktów i usług adekwatnych dotreści lokalnych wyszukiwań. Pann podkreśla więc, że poprzez BingAds, Windows 8.1 prezentując sponsorowane linki, łącza telefoniczne ilokalizacje pozwoli reklamodawcom pozyskać dobre okazje sprzedażowe.W żadnej z udostępnionych dotychczaskompilacji 8.1 nie widać funkcji, która pozwalałaby użytkownikowi nawyłączenie Smart Search, i to mimo tego, że komentarze internautów wzdecydowanej większości pozostawały negatywne. Zdarzają się też iobrońcy systemowej wyszukiwarki, twierdzący, że wyszukując wprzeglądarce w praktyce godzimy się na reklamy i targetowaniebehawioralne, pomijają oni jednak fakt, że Microsoft do tej poryintensywnie promuje swoje technologie jako chroniące prywatnośćużytkowników (w przeciwieństwie do tego wścibskiegoGoogle'a-Scroogle'a,które czyta każde słowo każdej wiadomości przesłanej przez Gmaila.Być może więc faktycznie Outlook.com jest inny – ale na pewnonie jest inna wyszukiwarka Windows 8.1, zachowująca się tak, jakbynapisano ją w Mountain View.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.