Sztuczna inteligencja IBM dostarczy najlepsze prognozy pogody

Sztuczna inteligencja IBM dostarczy najlepsze prognozy pogody29.10.2015 16:25

Sztuczna inteligencja firmy IBM, działająca na superkomputerzeWatson, potrafi więcej, niż tylko wygrywać konkurs Jeopardy! (unas znany jako Va Banque). Znalazła już poważne zastosowania wmedycynie, farmacji, hotelarstwie, prawie, energetyce i szkoleniach –wokół Watsona powstała po prostu cała jednostka biznesowa, IBMWatson Group, której celem jest wprowadzenie „kognitywnychaplikacji” do wszystkich dziedzin biznesu. A teraz ten maszynowyintelekt będzie też meteorologiem. IBM ogłosiło, że zakupiłowszystkie cyfrowe zasoby firmy Weather Company, znanej z witrynyWeather.com, aplikacji mobilnych Weather Channel oraz usług WeatherServices International, z których korzystają m.in. linie lotnicze iinstytucje ubezpieczeniowe.

Już od jakiegoś czasu IBM współpracował z Weather Company,kupując od meteorologicznej spółki dane do swojej działającej wchmurze wersji Watsona. Teraz jednak informatyczny potentatzdecydował się na kolejny krok. Ceny zakupu nie ujawniono, jednakWall Street Journal szacuje, że to ok. 2 miliardy dolarów –niemało, biorąc pod uwagę to, że na samo rozkręcenie IBM WatsonGroup i uruchomienie chmury obliczeniowej poszło okołomiliarda. Jak włożone pieniądze teraz odzyskać?

Transakcja ma dwa aspekty. Po pierwsze, IBM wraca na rynekkonsumencki, skąd zniknął w 2005 roku po sprzedaży działu PC. Towłaśnie z Weather Channel czerpie dziś informacje o pogodzieaplikacja Pogoda w urządzeniach mobilnych Apple'a. Jeśli chodzi oAndroida, to aplikacja mobilna tego serwisu była instalowana od 50do 100 milionów razy, a trzeba pamiętać, że wiele innychaplikacji meteo pobiera swoje dane właśnie poprzez API WeatherChannel. Do tego dochodzi najpopularniejszy serwis meteo tej planety,odwiedzany przez ponad 120 mln użytkowników miesięcznie. W tensposób marka IBM znów stanie się widoczna dla „zwykłychużytkowników”, na których wrażenie zrobi, że już niebawembędą mogli pytać o pogodę w języku naturalnym, otrzymującznacznie lepsze niż dotąd prognozy, czy też wręcz ostrzeżenia onagłej zmianie pogody, rozsyłane w imieniu lokalnych władz.

IBM Watson: How it Works

Z samej widoczności wielkich zysków nie będzie. Glenn Finch,szef pionu analitycznego w IBM Global Business Services przedstawiajuż jednak pierwsze możliwe usługi dla biznesu. Póki co niezbytsą one wyrafinowane – ot np. firmy ubezpieczeniowe mogłybypowiadamiać swoich klientów, by schowali auta do garażu podczasburzy, co oszczędziłoby im miliony w odszkodowaniach. W przyszłościjednak Watson mógłby przeprowadzać wnioskowania na poziomieniewyobrażalnym już dla ludzi, łącząc np. dane meteorologiczne,strumień informacji z Twittera (którym jest karmiony na żywo) orazinformacje gospodarcze z danego obszaru. W ten sposób możliwebyłoby zauważenie korelacji pomiędzy pogodą a zachowaniamikonsumenckimi i na jej podstawie udzielanie precyzyjnych porad.Watson byłby biznesową wyrocznią, mówiącą np. wlaścicielomsklepów, ile i jakich towarów należy zamówić, by osiągnąćoptymalną sprzedaż.

Także i sama jakość prognoz Weather Channel za sprawąsztucznej inteligencji IBM-a uległaby poprawie – uważa dyrektortechniczny meterologicznej firmy, Bryson Koehler. Już dzisiaj IBMoferuje usługę w chmurze, która pozwala integrować dane zebrane zczujników Internetu Rzeczy. Sporo tych danych może zostaćwykorzystanych w używanych w prognozach modelach pogodowych, a samete modele zostaną zbadane pod kątem ukrytych zależności. Kto wie,czy to właśnie Watson nie zdoła namierzyć motyla, któregotrzepotanie skrzydeł wywołało burzę?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.