Sztuczna inteligencja znów lepsza od ludzi. Program Google arcymistrzem StarCraft II

Sztuczna inteligencja znów lepsza od ludzi. Program Google arcymistrzem StarCraft II31.10.2019 11:29
AlphaStar gra Protosami (DeepMind)

Sztuczna inteligencja znów okazała się lepsza niż żywy człowiek. Model rozwijany przez Google w jednostce DeepMind coraz lepiej radzi sobie ze strategią w czasie rzeczywistym. SI AlphaStar jest już lepsza w StarCraft II niż 99,8 proc. graczy z krwi i kości. To kolejny ważny punkt na drodze rozwoju sztucznej inteligencji.

Sztuczna Inteligencja AlphaStar może wykonać tylko 22 unikatowe akcje co 5 sekund. Szybkość „klikania” przez program została sprowadzona do ludzkiego poziomu, by można było skupić się na porównywaniu strategii.

Pierwszy komputerowy arcymistrz StarCrafta II

Sztuczna inteligencja DeepMind jest lepsza od ludzkich graczy pod jeszcze jednym względem. W serii StarCraft dostępne są 3 rasy o nieco różniących się jednostkach i umiejętnościach. Ludzie mają w zwyczaju wybierać swoją ulubioną rasę i używać jej w turniejach. Właśnie dlatego Nerchio bywa nazywany „polskim Zergiem” – zwykle gra rasą Zergów.

AlphaStar gra Zergami
AlphaStar gra Zergami

Sztuczna inteligencja nie ma takich preferencji. Program AlphaStar został wytrenowany do używania wszystkich ras, co dodatkowo podniosło poprzeczkę przed członkami Google DeepMind. AlphaStar ma refleks profesjonalnego gracza, ale zupełnie wyjątkowy styl gry. Nic dziwnego – początkowo program uczył się, grając sam ze sobą, co prowadziło do wyjątkowych sytuacji. Ponieważ mówimy o programach komputerowych, możliwa była nauka w przyspieszonym tempie. AlphaStar rozegrał setki lat turniejów w ciągu kilku miesięcy.

Możliwe, że sztuczna inteligencja znalazła zagrywki, do których rzadko kiedy docierają nawet profesjonalni gracze. Latem AlphaStar grał z ludźmi, w tym z zawodowcami, którzy wcześniej go pokonywali (w styczniu Grzegorz „MaNa” Komincz pokonał program). Z drugiej strony, AlphaStar potrzebuje sporo czasu i energii, by nauczyć się grać na nowej mapie. Człowiek poradzi sobie z tym o wiele szybciej.

AlphaStar to pierwszy w historii program komputerowy, który osiągnął poziom arcymistrza w grze StarCraft II. Sztuczna inteligencja mierzyła się z graczami online i uzyskała najwyższy tytuł w lidze. Program pokona 99,8 proc. graczy, co jest ogromnym sukcesem, biorąc pod uwagę złożoność StarCrafta II. Gra Blizzarda ma o rząd wielkości więcej możliwych ruchów niż Go, a przy tym gracze nie mają pełni informacji o pozycji przeciwnika. Na świecie jest dosłownie kilka osób zdolnych pokonać AlphaStar w StarCrafta II.

Na takim poziomie jest obecnie AlphaStar (DeepMind)
Na takim poziomie jest obecnie AlphaStar (DeepMind)

Co to znaczy dla ludzkości?

Po co naukowcy marnują czas, energię i miliony dolarów na tworzenie trudnego bota do StarCrafta II? Chodzi o przekonanie się, czy sztuczna inteligencja „ogólnego zastosowania” poradzi sobie w dynamicznie zmieniających się warunkach i będzie w stanie podejmować słuszne decyzje w czasie rzeczywistym. Mapy gry StarCraft to po prostu dobry przykład środowiska, w którym trzeba szybko decydować i planować kolejne ruchy.

Jeśli sztuczna inteligencja ogólnego zastosowania poradzi sobie w StarCrafcie II, nie ma przeciwwskazań, by zacząć testy w mniej oderwanych od rzeczywistości warunkach. Pracownicy DeepMind mają nadzieję, że podobny model uczony ze wzmocnieniem poradzi sobie ze sterowaniem uczącymi się robotami. To z kolei otworzy drogę do lepszych autonomicznych samochodów.

Szczegóły dotyczące procesu uczenia sztucznej inteligencji zostaną opublikowane w magazynie Nature.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.