Sztuka komunikacji. W drodze do… bezpieczeństwa

Sztuka komunikacji. W drodze do… bezpieczeństwa30.11.2019 11:21

Czy sztuczna inteligencja wygrywa z człowiekiem? W kwestii zachowania bezpieczeństwa na drogach autonomiczne pojazdy wyprzedziły nas już dawno. Szacuje się, że ponad 90 procent wypadków drogowych spowodowanych jest błędem człowieka. Maszyna potrafi szybciej zareagować na ewentualne przeszkody, nie posiada martwych punktów, nigdy nie jest zmęczona ani rozkojarzona. Co jednak w sytuacji, kiedy przychodzi do… komunikacji?

Ludziom nie zawsze udaje się ta skomplikowana sztuka – niezrozumienie intencji i zamiarów drugiej osoby nie jest niczym zaskakującym, nieporozumienia w codziennych rozmowach czy ustaleniach to w końcu nasz chleb powszedni. Czy w tej jednej, konkretnej kwestii autonomiczne pojazdy mają przewagę nad człowiekiem?

Jak mówią maszyny?

Wbrew pozorom maszyny nie zawsze potrafią informować o tym, co dzieje się wokół nich w sposób całkowicie przejrzysty dla odbiorcy, w tym przypadku kierowcy. Poziom zaawansowania i złożoność systemów wspierających osoby siedzące za kierownicą może być dla nich po prostu przytłaczająca. Nagłe komunikaty, ostrzeżenia, dźwięki, migające kontrolki, reakcje dotykowe oraz wszelkie inne komunikaty wysyłane przez pojazdy, zamiast ostrzegać - dezorientują.

W tym miejscu pojawia się problem – w końcu nadrzędnym celem tych systemów jest poprawa bezpieczeństwa, a to z pewnością nie idzie w parze z dezorientacją prowadzącego pojazd. Stefan Knöss - inżynier systemów bezpieczeństwa w firmie ZF - zauważa, że kierowcy nie zawsze wiedzą, jakie systemy wspomagające zostały zamontowane w ich samochodzie albo w jaki sposób je skonfigurować. Prowadzi to często do sytuacji, w której stwierdzają, że wspomaganie, którego nie rozumieją, to wspomaganie, którego nie potrzebują. A takie podejście nie sprzyja rozwojowi technologii i przekonywaniu ludzi, że to właśnie one są kluczem do naszego codziennego bezpieczeństwa na drogach.

Komunikacja maszyna-człowiek na wyższym poziomie

Ale spokojnie, nie ma takiego problemu, którego nie dałoby się rozwiązać, prawda? Aby systemy wspomagania spełniały swoje zadanie, komunikacja maszyna-człowiek musi spełniać najwyższe standardy. Chodzi o przejrzystość, uporządkowanie i jasny podział obowiązków dotyczących kontroli nad pojazdem. Tak, to duże wymagania, ale nie niemożliwe do zrealizowania. Tak przynajmniej twierdzą specjaliści w ZF. A potem to udowadniają, implementując kolejne technologie.

We współpracy z firmą Faurecia stworzyli Safe Human Interaction Cockpit, w skrócie – SHI Cockpit, w tłumaczeniu – Kokpit Bezpiecznej Interakcji z Człowiekiem. Kokpit, który zwiększa nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort kierowcy. W jaki sposób to robi?

Przede wszystkim SHI Cockpit sam doradza przejście na tryb jazdy automatycznej – zawsze wtedy, gdy warunki drogowe na to pozwalają. Pojazd przejmuje kontrolę w momencie, w którym kierowca puszcza kierownicę. Wyczuwa to funkcja Hands-On-Detection (HOD) zintegrowana z kierownicą. Jednocześnie koło kierownicy unosi się i wycofuje, pozostając przez cały czas w zasięgu kierowcy, a dzięki funkcji steer-by-wire staje się nieruchome i nie podąża za ruchem kół. W tym samym czasie fotel, dzięki zwiększonemu zakresowi regulacji, porusza się do tyłu i w dół oraz nachyla się pod większym kątem.

W zależności od sytuacji SHI Cockpit przekazuje informacje poprzez zmysł dotyku, z wykorzystaniem technologii haptycznej (np. wibracje pasów bezpieczeństwa), wzroku (np. krążący pasek lub zmiana kolorów deski rozdzielczej) i słuchu (dźwięki, głos). SHI Cockpit może informować kierowcę z wyprzedzeniem o tym, że wkrótce on sam będzie musiał przejąć kontrolę nad pojazdem. Jeżeli kierowca nie zareaguje, wówczas pojazd zatrzyma się w najbliższym bezpiecznym miejscu.

Ale tryb autonomicznej jazdy to oczywiście tylko jedna z opcji wykorzystania systemu. SHI Cockpit pomaga kierowcom lepiej współpracować z systemami wspomagania jazdy również podczas trybu manualnego. Pokazuje na przykład wszystkie funkcje wspomagania i obsługi w jednym wyświetlaczu, intuicyjnym dla kierowcy. Ponadto dzięki funkcji Active Vehicle Aura (AVA) sygnalizuje efektywną integrację wszystkich systemów wspomagania, np. aktywnego tempomatu, ostrzeżeń przed pojazdami w martwym polu i asystenta pasa ruchu.

Global Technology Day 2019

Inżynierowie ZF zapewniają, że nieważne, dokąd jedziesz albo jesteś wieziony – SHI Cockpit upraszcza komunikację z kompleksowymi systemami pojazdu w taki sposób, że staje się ona intuicyjna i zrozumiała. Dzięki temu kierowca zaczyna rozumieć, że systemy wspomagania jazdy oraz jazdy automatycznej są tak naprawdę jego najlepszymi przyjaciółmi. Takimi, z którymi będzie spędzać coraz więcej czasu – Unia Europejska przewiduje, że od 2024 roku w nowo produkowanych pojazdach będzie prawie 20 obowiązkowych systemów wspierających.

Przyszłość zaczyna się teraz

SHI Cockpit to tylko jedno z narzędzi, za pomocą którego ZF realizuje Vision Zero – koncepcję, zakładającą zredukowanie liczby wypadków na drogach do zera. Firma od lat pracuje nad technologiami, które zapewnią kierowcom stuprocentowe bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Kolejne opracowane systemy i rozwiązania są dowodem na to, że na przyszłość nie przyjdzie nam długo czekać – ona zaczyna się tu i teraz. Coś, co kiedyś wydawało się odległe i prawie niemożliwe, dziś możemy już obserwować podczas pierwszych testów – a za parę lat będziemy je mogli zobaczyć w naszych samochodach. Chcesz tworzyć przyszłość motoryzacji? Dołącz do jednego z polskich oddziałów ZF!

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.