Szybkie i niedrogie: takie są polskie łącza internetowe, przynajmniej wg UKE

Szybkie i niedrogie: takie są polskie łącza internetowe, przynajmniej wg UKE30.06.2016 13:54

Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił swój najnowszyraport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce za 2015 rok.Potwierdza on tezy wynikające z ostatniego raportuCBOS-u. Liczba użytkowników stacjonarnego Internetu stoi wmiejscu, a nasycenie usługami dostępu do Internetu przekroczyło wnaszym kraju 100%. W tej sytuacji operatorom pozostaje jedynie walkao utrzymanie dotychczasowych klientów i inwestowanie w mobilnydostęp, gdzie wciąż potencjał do wzrostu jest niemały.

Z badań UKE wynika, że po raz pierwszy od kilku lat odnotowanowzrost przychodów telekomów. Łączna wartość rynkutelekomunikacyjnego w Polsce wyniosła 39,5 mld zł. Oczywiście niewszystkie segmenty rozwijały się równomiernie, np. wartość telefoniistacjonarnej skurczyła się w tym czasie o 13%, a liczbaużytkowników telefonów z kabelkiem – o pół miliona.

Dostęp do Internetu

Z dostępu do Sieci w zeszłym roku korzystało w naszym krajublisko 14 mln osób, o 900 tys. więcej, niż rok wcześniej. Wofertach można przebierać, wskaźnik nasycenia usługami dostępudo Internetu w przeliczeniu na gospodarstwa domowe wyniósł 102%, o11,6 p.proc. więcej niż rok wcześniej. Praktycznie nie zmieniłasię przez rok liczba użytkowników łączy stacjonarnych (7,13mln), cały wzrost przypadł na mobilnych (z 5,79 do 6,67 mln).

Jeśli chodzi o szybkość, to w porównaniu do reszty kontynentunie wypadamy wcale źle. W 2015 r. niemal 61% użytkownikówkorzystało z Internetu przez łącza o prędkości większej niż 10Mb/s. 24% miało łącza o szybkości od 10 Mb/s do 30 Mb/s, 26%korzystało z łączy od 30 Mb/s do 100 Mb/s. Coraz więcejinternautów może pochwalić się łączami superszybkimi, tj. ponad100 Mb/s. W ubiegłym roku korzystało z nich 11% użytkowników.

Za to wszystko płacimy względnie niewiele, w każdym zprzedziałów poniżej średniej europejskiej – szczególnie towidać dla tego najszybszego dostępu do Internetu. Polscy internauciza łącza ponad 100 Mb/s płacili w 2015 roku średnio 32,27 euro,podczas gdy europejska średnia to 38,71 euro.

Jeśli chodzi o technologie dostępu do Internetu, to jak możeciesię spodziewać, wzrosła popularność modemów komórkowych(przychody z tytułu mobilnego świadczenia dostępu do Sieci wzrosłymiędzy 2014 a 2015 o około 4%), spadła za to popularność dostępuprzez łącza xDSL (o 200 tys. abonentów). Wzrosła za topopularność modemów kablowych, ale skromnie, o 100 tys. abonentów.Rośnie liczba użytkowników łączy światłowodowych, w 2015 r.było ich 310 tys, o 140 tys. więcej niż rok wcześniej.

Największym operatorem internetowym pod względem liczbyużytkowników pozostaje Orange, z którego usług korzystało w 2015r. 30% internautów. Drugi w kolejności jest Polkomtel (9,2%),trzecie i czwarte miejsce ex equo przypadło P4 i T-Mobile (po 7,6%)– tyle że ten pierwszy przez rok zyskał, a ten drugi stracił. Tooczywiście wyniki uwzględniające zarówno łącza stacjonarne jaki komórkowe, gdy ograniczymy się tylko do stacjonarnego dostępu doInternetu, to wówczas w pierwszej trójce znalazły się Orange(29,9%), UPC (14,6%) oraz Netia (7,7%).

Usługi mobilne

W 2015 r. w bazach telekomów zapisane było 56,6 mln kart SIM, codaje poziom nasycenie telefonią komórkową na poziomie 147,2%.Widzimy więc spadek o 3 p.proc. w stosunku do roku 2014,niekoniecznie jednak związany z odchodzeniem klientów, lecz raczejz robieniem porządków w bazach abonenckich.

Operatorzy komórkowi biedy nie muszą się obawiać. Wciąż towłaśnie telefonia mobilna przynosiła największy przychód zcałego rynku telekomunikacyjnego, mimo że łączna wartośćkomórkowych usług nieco zmalała – głównie za sprawąograniczenia przychodów z rozmów głosowych, roamingu i SMS-ów (cowcale nie oznacza, że SMS-ów wysyłano mniej, bo średnio po 83miesięcznie na użytkownika, po prostu usługa stała się mniejdochodowa).

Rynek podzielony jest w miarę po równo: liderem jest OrangePolska (27,7% zarejestrowanych kart, 28,1% wygenerowanego ruchu), aleo dziwo nie przekłada się to na przychody, gdyż najwięcej zmobilnego tortu (27,9%) wziął dla siebie Polkomtel, dla Orangeprzypadło 26,7%. Najsłabszym spośród czterech dużych operatorówbył w 2015 r. T-Mobile.

Wyniki te mogą się jednak łatwo zmienić z roku na rok –mieszkańcy Polski nie wydają się być specjalnie wierni swoimoperatorom. Dzięki możliwości swobodnego przenoszenia numerów, w2015 r. zmieniło operatora 1,65 mln abonentów telefonii komórkowej.

Pozostałe ciekawostki z raportu

Rośnie na pewno wartość rynku tzw. usług wiązanych – w 2015r. ponad 5,9 mln użytkowników korzystało z tzw. pakietów, tj. 2mln więcej niż rok wcześniej. Operatorzy zarobili na tym niemal 3mld złotych.

Rynek telefonii stacjonarnej wyraźnie się kurczy, a zarazemwciąż mamy jedne z najtańszych telefonów stacjonarnych w Europie,średnio nawet o 20 euro mniej miesięcznie, niż średnia dla EU.

Wzrosła też liczba użytkowników usług VoIP we własnychsieciach telekomunikacyjnych operatora, z takiej formy komunikacjikorzystało w 2015 r. już niemal milion użytkowników, jednak cociekawe, jednocześnie zmniejszyła się ich aktywność – dzwonilimniej (o 8%), a operatorzy na tym mniej zarobili (o 9%).

Jaka przyszłość czeka ten nasz wydawałoby się wysoce stabilnyrynek telekomunikacyjny? UKE prognozuje wzrost przepustowości łączi co za tym idzie, rosnącą dynamikę przyrostu wolumenu transmisjidanych. To nie tylko kwestia przesyłania sobie zdjęć z kamer 20Mpix i więcej, ale też rosnącej popularności Internetu Rzeczy –te wszystkie rozmawiające ze sobą maszyny mogą poważnie obciążyćinfrastrukturę. Na horyzoncie jest też upowszechnienie siępołączeń w technologii VoLTE oraz udostępniania usług z siecikomórkowych po Wi-Fi.

Kompletny, 72-stronicowy raport możecie pobrać ze stron UrzęduKomunikacji Elektronicznej.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.